חופשת חורף וסקי בפירנאים

שותף בכיר בכתיבת עמוד זה - ליאור פרג'

מידע כללי

ישנם אזורים באירופה אשר בהם הביקור מומלץ במידה רבה בחודשי החורף. באזורים אלה מפותחת מאד תיירות החורף בכלל, והסקי בפרט, מה שמושך הרבה מאד תיירים – וכן, גם ישראלים. בכתבה הנוכחית נציג עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על שניים מהאתרים החשובים באירופה, מהבחינה הזו: מצד אחד אזור הרי הפירנאים ומן העבר השני מדינה קטנה וחביבה העונה לשם אנדורה, הנמצאת ברכס ההרים.

חשוב רק לציין שטיול של חורף באזור זה של ספרד דורש הכנה מתאימה, מבחינת ציוד, מידע (היכן פתוח והיכן לא) ומוכונות כללית לבצע שינויים בתוכניות שלכם לפי התנהגות מזג האוויר.




חורף (וגם קצת סקי) בפירנאים

הרי הפירנאים, אשר ידועים בנוף המרשים שלהם, מספקים תפאורה עוצרת נשימה בחודשי החורף המושלגים. הם מציעים מספר דרכים מהנות מאד לחקור אותם בחורף: זה מתחיל עם טיולי ג’יפים, אשר פופולאריים מאד בכל ימות השנה, כאשר גם המעוניינים במסלולי הליכה יוכלו למצוא לא מעט כאלה (אל תשכחו לדאוג מבעוד מועד לסנדלי שלג ולביגוד מתאים ומחמם). אופציה חוויתית אחרת היא גלישה במזחלות שלג, במזחלת כלבים או דהירה באופנועי שלג.

בפירנאים יש מספר אתרי טבע המרשימים בכל ימות השנה, כאשר יש שיגידו שאפילו יותר בחורף. שמורת הטבע הלאומית איגואסטורטס (Aigüestortes) ממוקמת בחלק הפירנאי של קטלוניה ונחשבת למרהיבה עקב שילוב של יותר מ-50 אגמים ומאגרי מים קבועים, למעלה מ-150 מאגרי מים תקופתיים/עונתיים (מהם תוכלו ליהנות בעיקר אחרי החורף) וכן מגוון רחב של בעלי חיים ופרחים. תחילת הדרך בשמורה מתחילה באגם סנט מוריסי, הנחשב למפורסם שבאגמיה. שימו לב שבחודשי החורף מתקיימות בשטח השמורה פעילויות סקי ופעילויות שלג אחרות.

שמורת אורדסה (Ordesa) היא שמורת טבע הממוקמת בפירנאיים של אראגון (ולא הקטלוניים). היא כוללת בתוכה הרים המגיעים לגובה של יותר מ-3,000 מטרים, אשר שילובם עם רכסים ועמקים יוצר נופים עוצרי נשימה. בנוסף, תוכלו לבקר באגמים או מפלים ולצפות בתופעות גיאולגיות, בצמחייה ובבעלי חיים נדירים. בחודשי החורף נערכות במקום פעילויות הליכה על גבי פסגות ההרים המושלגות, אותן רצוי לבצע רק לאחר שמצטיידים במדריכים מקומיים.

סרטון מידע על שמורת הטבע אורדסה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

חשוב לציין ששתי שמורות לאומיות ונפלאות אילו, אינם פעילות כמו בקציץ – “ההסעות” שמובילים תיירים מעיירות הסביבה אינן פועלות, מרכזי המידע לתיירים סגורים והביקור במקום דורש הכנה וידע המתאים לטיולי חורף – כאמור למי שאינו מנוסה בכך אנו ממליצים על עזרה במדריך מוקומי.

האפשרויות של אנדורה

אנדורה היא מדינה קטנה, שלא כוללת שדה תעופה “רשמי”: צורת ההגעה המקובלת ביותר אליה היא בנסיעה בת כשעתיים וחצי מברצלונה. אנדורה היא אחת המדינות הקטנות באירופה: גודלה לא גדול יותר מזה של הגליל במדינת ישראל ומספר התושבים לא מגיע לזה של עיר בסדר גודל בינוני בישראל. אנדורה היא גם מדינת דיוטי פרי, עובדה שהופכת אותה לחביבה מאד עבור תיירים ממערב אירופה המעוניינים לבצע קניות מוזלות הפטורות מע”מ. גודלה הזעיר של המדינה, והעובדה שניתן להגיע אליה בנסיעה קצרה מאד ממדינות דוגמת צרפת, ספרד ואנגליה, הופכים אותה לאידיאלית אפילו יותר לביקור.

בכל הנוגע לסקי, אנדורה הפכה להיות אחת הבולטות בשנים האחרונות. תיירות הסקי בה עברה הליכי פיתוח משמעותיים בשנים האחרונות, עובדה המביאה לכך שכיום יש בה שני מרכזי סקי ברמה הגבוהה ביותר שיש. המרחב המשמעותי הראשון של המדינה הוא גרנד ואלירה (GrandValira) , אשר נחשב לאחד הטובים מסוגו באירופה. המרחב כולל חמש תחנות סקי, יותר מ-100 מסלולים באורך כולל של כ-200 קילומטרים, ארבעה סנופארקים ותשתית נוחה, גם אם לא מושלמת (המעליות אינן מחממות ולא מספקות הגנה מקסימלית מהרוח). גרנד ואלירה מתאים יותר לגולשים מנוסים יותר על המסלול, ברמה בינונית עד מתקדמת. המתחם כולל בתוכו מסלולים אדומים, כחולים ושחורים, כאשר חלק מהמסלולים השחורים “מככבים” בתחרויות סקי עולמיות חשובות. ניתן להגיע למתחם ממספר עיירות מרכזיות הנמצאות באזור, לרבות סולדאו (Soldeu), קאנילו (Canillo) או אנקאמפ (Encamp).

מרחב הסקי השני באנדורה עונה לשם וואלנורד (Vallnord). הוא מורכב למעשה משלושה אתרים נפרדים – ארינסל (Arinsal), ארקליס (Arcalis) ופאל (Pal) – אשר סקי פס אחד מחבר ביניהם. בסך הכול, מציע המתחם כ-90 קילומטרים של מסלולים בגבהים שונים, כאשר רמת הקושי שלהם משתנה. אפשר לטעון ברמה הכללית שהמרחב מיועד למשפחות, לגולשים מתחילים ולכאלה שרמתם בינונית. מבין שלושת האתרים של וואלנורד ארקליס הוא זה שמציע את תנאי הגלישה המספקים יותר, אם כי גם ההגעה אליו מורכבת: בהיעדר מעליות, נדרש להגיע לאתר באוטובוס.

אתר הסקי באנדורה – וואלנורד (Vallnord)

פעילויות אחרות באנדורה

אנדורה, למרות גודלה הצנוע, מציעה אטרקציות מעניינות שניתן לשלב בנוסף לסקי. האפשרות הראשונה היא, כמובן, קניות: כיאה למדינת דיוטי פרי, מוצרים שמחירם נמוך מ-900 יורו פטורים ממס. את הקניות ניתן לבצע בחנויות הנמצאות בעיירות ובאתרי הסקי עצמם, כאשר גם עיר הבירה אנדורה לה וייה ראויה לאזכור. בה תמצאו חנויות עם מותגים אירופאיים מוכרים, כך שניתן לבקר בה למשך מספר שעות למטרה זו.

אם אתרי הסקי לא מספיקים לכם, בוודאי תשמחו לשמוע על אפשרויות נוספות הכרוכות במגע עם השלג והקור שאנדורה מציעה: “היכל הקרח” (Palau de Gel) בקנילו מציע משטח החלקה על הקרח, קארטינג על הקרח ואף סאונה שתאפשר גם להתחמם. בתחנות Grau Rouch ו-El Tarter ישנה אפשרות להתנסות בנהיגה במזחלות כלבים או באופנועי שלג. Caldea הוא מתחם סאונה ובו מתקני סאונה, מרחצאות, חמאם, מתקני ג’קוזי ועוד. המקום מציע מספר חבילות לבחירת המבקרים, במחיר של כמה עשרות או מאות יורו לחבילה. אפשרויות הבילוי בלילה קיימות, בדומה לאתרי סקי אחרים, עם פאבים המארחים תיירים ותושבים מקומיים כאחד. גם באנדורה פועלת סצנת “אפרה סקי” תוססת, גם אם ענפה מעט פחות מאשר בירות הסקי המרכזיות של אירופה.

על כל פנים, חדשות טובות בהחלט הן שסקי באנדורה נחשב לזול במונחים אירופאיים, ולבטח זול יותר מאשר המדינות המובילות את התחום באירופה. הפערים מגיעים לרוב לכמה מאות יורו, שעשויים להצטבר לסכומים גבוהים בהחלט במקרה של חופשת סקי משפחתית.




טיפים חשובים לחופשת הסקי

מעבר למידע שהובא כאן, יש מספר דברים נוספים שחשוב לדעת:

  • תכנון – מומלץ להתכוון מראש לעבר אתר או אתרי סקי פוטנציאליים, בין השאר בהתאם להרכב הנוסעים, החוויה שהם מעוניינים לקבל וכמובן שגם רמת הגלישה שלהם. המידע שהובא כאן יכול, כמובן, לסייע בכך.
  • הדרכה – חלק מהחברות הישראליות המארגנות חבילות סקי בפירנאים ובאנדורה מאפשרות גם לקבל הדרכה של ישראלים. אם אתם מעוניינים בהדרכה שכזו רצוי לברר זאת מראש.
  • לבוש – לא צריך להסביר לכם מדוע הלבוש במקומות הגבוהים האלה, בתקופת החורף, צריך להיות מחמם. עצה מועילה אחרת היא לדאוג מבעוד מועד לציוד שיאפשר התניידות נוחה בשלג, דוגמת סנדלי שלג.
  • תחבורה – מומלץ לברר את אפשרויות התחבורה בכל מקום ומקום. בחלק מהמקרים, בעיקר בפירנאים, התחבורה הציבורית מוגבלת וכבישים נסגרים בחודשי החורף – כדאי לקרוא על כך עוד בעמודים על השכרת רכב בפירנאים והשכרת רכב בספרד.

מפה