1. עמוד הבית
  2. »
  3. ספרד 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. חבל הבאסקים 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית

חבל הבאסקים 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית

מידע כללי והיסטוריה

חבל הבאסקים מחולק למעשה בין שתי מדינות, צרפת וספרד. הוא מחזיק באופי ייחדי של אנשים, הרים, טבע ונוף עירוני. הגבולות שלו אינם ברורים, אך מקובל לצייר את ה”אאוסקדי”, או את ארץ הבאסקים, לפי הגבולות הבאים: בצפון נהר האדור והאוקיינוס האטלנטי, בדרום נהר אברה ובמזרח עמק אוסאו שבפירנאים.




נוף טיפוסי בארץ הבאסקים

ההיסטוריה של הבאסקים רצופה מאבקים. מראשית ימיהם נאבקו יושבי ההר והים מול כובשים ולרוב יכלו להם (ראה למשל הרומאים והגרמאניים).
בעת החדשה המאבק המפורסם ביותר שלהם הוא מול גנרל פראנקו שבתקופת מלחמת האזרחים הספרדית פגע יחד עם הנאצים בני בריתו בבאסקים בצורה קשה (לדוגמה מקרה גרניקה המפורסם שהונצח בציורו של פיקאסו שנמצא במוזיאון רינה סופיה במדריד). לאחר שניצח את המלחמה דיכא פרנקו את הבאסקים – השפה הייתה אסורה בשימוש, אינטלקטואלים הוצאו להורג ורבים מהבאסקים היגרו תחת הלחץ, לדרום אמריקה בעיקר.

לחץ ודיכוי זה עודדו תפיסות בדלניות אלימות מקומיות שהביאו להתחזקותה של המחתרת הבאסקית, אשר ביצעה פעולות טרור קשות בקסטיליה ובבירת ספרד, מדריד. היום מחתרת זו מוגדרת מחוץ לחוק (וגם הזרוע הפוליטית שלה).

כיום, כחלק מתהליך האוטומניה השולט בספרד, נהנים מרבית המחוזות של הבאסקים מאוטונמיה רבה (הם שולטים בחלקים גדולים מכספי המיסים, מפעילים פרלמנט מקומי, משטרה מקומית ומערכת חינוך מקומית).

גיאולוגיה

חבל הבאסקים נמשך מהרי הפירנאים במזרח וגולש עד לאוקיינוס האטלנטי, מה שיוצר לו אופי הררי אך גם אופי הייחודי כל כך לאזור צפון ספרד. יחסית לחלקים האחרים של הפירנאים, כדוגמת אלו שבחבל קטלוניה ואראגון, הפירנאים של הבאסקים הופכים פחות תלולים והם בעלי נוף רגוע יותר (במיוחד ככל שמתקרבים לחופי האוקיינוס האטלנטי).

 דוגמאות לנוף טיפוסי בפירנאים של הבאסקים (צילום מקורי)

כלכלה

פרנסתם המסורתית של הבאסקים מושתתת בעיקר על חקלאות, ספנות ותעשייה. החקלאות מתבססת על משקים משפחתיים קטנים, העוברים (על פי חוק) בירושה בתוך המשפחה. לאחר המהפכה התעשייתית מרבצי ברזל בחבל הבאסקים הביאו להתפתחות תעשייה באזור, ובעיקר בניית אוניות. כיום, יחד עם קטלוניה, מהווה חבל הבאסקים את אחד האזורים המתועשים ביותר בספרד.

​לקריאה נוספת: https://www.themarker.com/wallstreet/1.1753333

חי ו​צומח

פוטיוק היא ​החיה המזוהה ביותר עם חבל הבאסקים. מדובר בסוג של סוס פוני החי במורדות הפירנאים.

תרבות

​הבאסקים הינם לאום בפני עצמם. הם דוברים את שפתם הייחודית (הבאסקית, הנקראת גם אאושקרה), והם בעלי תרבות ייחודית המשלבת תרבות קאלטית, תרבות צפון-אפריקאית לא מוסלמית והשפעות קסטיליאניות וצרפתיות.

החוף הסלעי של חבל הבאסקים




שפה

השפות המדוברות בחבל הבאסקים הן באסקית, צרפתית וספרדית (תלוי באיזה חלק אתם מבקרים).השפה הבאסקית (שהיא המגדירה הרשמית של הלאום הזה – כלומר מי שמדבר באסקית הוא באסקי, ויש כשלושה מיליון איש כאלה מסביב לעולם) נחשבת לאחת השפות המיסתוריות באירופה ואחת העתיקות שבשפות המדוברות בחצי הכדור הצפוני.

מקורה של השפה לא ברור. יש בה יסודות קאלטיים, צפון-אפריקאים לא ערבים, וחלקים מהשפות ההודו-אירופיות. מה שבטוח זה שהשפה המתנגנת היא ללא ספק חלק מהיופי של האזור.

השמות של המקומות הם כפולים, לפעמים יכתבו בספרדית ובבאסקית ולעיתים רק בבאסקית (למשל במקרה של סאן סבסטיאן – יש לא מעט שלטים שישאו רק את שמה המקומי של העיר – Donostia).

לבוש

קשה למצוא באסקי “אסלי” מן ההרים שיסתובב ללא הבארט או המקילה (המקל) המאפיין את הבאסקים, ולרגליו סנדלים מקומיים.

ספורט ומשחקים

מלבד כדורגל (אתלטיקו בילבאו היא אחת הקבוצות הגדולות והחשובות של ספרד – ראה הליגה הספרדית), לבאסקים ישנם כמה משחקים לאומיים כמו הרמת כדור ברזל, הנפת אבנים במשקל של מעל 300 ק”ג והפלוט באסק – זריקה של כדור על הקיר ותפיסתו.

הרמת אבן – ספורט באסקי טיפוסי (צילום: Jean Michel Etchecolonea)

חגים ופסטיבלים ייחודיים באזור

  • ​מרוץ השוורים בפמפלונה המתקיים בכל חודש יולי (לא ממש בחבל הבאסקים, באופן רשמי העיר שייכת לחבל נווארה. ראה המאבק על זהות העיר). הפסטיבל מתקיים בין ה 06-14 ביולי בכל שנה.
  • פסטיבל הסרטים בסאן סבסטיאן – הפסטיבל מתקיים כל שנה במהלך חודש ספטמבר.
  • במהלך הקיץ מתקיים בסאן סבסטיאן פסטיבל ג’אז גדול.

אוכל

  • דגים ופירות ים – בחבל הבאסקים אפשר למצוא הרבה ממאכלי האוקיינוס, למשל דיונון מבושל בדיו, קלאמרי ושרימפס.
    גם לשומרי הכשרות יש מה לאכול – הבאסקים אוהבים דגים כמו בקלה, טונה אדומה וכדומה, שהינם בעלי סנפיר וקשקשת ומאפשרים גם לשומרי הכשרות לאכול במסעדות המקומיות.
  • היין הבאסקי נקרא טקסקולי.
  • חזירים – הבאסקים אוהבים לאכול את בשרה של חיה זו. ישנם מקומות שלמים המגדלים חזירים שחורים (הגדלים בתנאים המזכירים את פרות הבשר של הגולן – חצי חופשיים וחצי מפוקחים).
  • ארדי גשנה – גבינת עיזים חצי קשה.
  • סיידר באסקי – המרענן הרשמי של חבל הבאסקים. נמכר בכל פאב.
  • קפה באסקי – מר וחזק, הכולל גם אגוז מלך שסופג את טעמו של הקפה.

אוכל באסקי הררי טיפוסי – בשר מחזיר יערות אפור קטן, צ’יפס וביצי עין

האוכל הבאסקי על הים – פאייה מסורתית (צילומים מקוריים)

[wpgmza id="15" cat="5" marker="1666" zoom="10"]