תחבורה והתניידות בחיפה

כל מה שצריך לדעת לפני שמבקרים בחיפה – העיר השלישית בגודלה בישראל

מידע כללי על תחבורה והתניידות בחיפה

עיר הנמל הצפונית, העיר השלישית בגודלה בארץ, לאט לאט תופסת תאוצה כעיר תיירותית שכדאי לשים לב אליה. כעיר השוכנת בתוך הוואדי של רכס הר הכרמל ונמצאת לרגלי הים, חיפה היא אחת הערים היחידות בארץ המשלבת עירוניות וטבע יחדיו. העיר בנויה על התרבות המיוחדת שלה ועל דו הקיום שבה כאשר תמצאו בה תושבי משלושת הדתות הגדולות.

התרבות בעיר נמצאת בצמיחה מתמדת וכיום ובעיקר בחודשי הקיץ (אבל לא רק) תוכלו ליהנות משלל אירועי תרבות חינמיים ברחבי העיר. כשגולת הכותרת שלהם הם הפסטיבלים המפורסמים של חיפה.

חיפה בלילה (צילום: 696188)חיפה בלילה (צילום: 696188, רישיון)

כעיר השלישית בגודלה חיפה הינה בירת הצפון וככזו, לא מפתיע שבאזורים רבים בעיר, בייחוד אזורי התיירות, יהיו פקקי תנועה ובעיות חנייה. החנייה רובה בכחול-לבן וניתן למצוא חניונים אחדים בנקודות שונות בעיר. בניגוד לערים גדולות אחרות, ברוב שכונות המגורים דווקא ניתן למצוא חנייה בקלות, אבל חשוב לדעת שעיריית חיפה מסמנת עוד ועוד מדרכות בשכונות בכחול-לבן על מנת לדאוג שהחנייה תישמר לתושביה. עם זאת, כן ניתן למצוא חניות חינם באטרקציות שונות כגון הקניונים הגדולים בעיר. בגדול, אפשרי בהחלט להגיע עם רכב לעיר ולהתנייד בעזרתו ברחביה, אך לא בטוח שאתם צריכים.

ההגעה לעיר בתחבורה ציבורית היא נוחה ומסודרת. בזכות הרכבת לה 4 תחנות שונות בחיפה, ההגעה אליה בתחבורה ציבורית היא פשוטה מאוד. לכל תחנות הרכבת מוצמדות תחנות אוטובוס שיקשרו בין הרכבת והיעד שלכם בעיר. כמובן שישנם גם אוטובוסים בינ-עירוניים רבים המגיעים לאחת משתי התחנות המרכזיות של העיר.

גם בתוך העיר אין שום בעיה להתנייד בתחבורה ציבורית. למשל, הכרמלית, הרכבת התחתית של חיפה, נוחה מאוד על מנת לעבור בין אזורי תיירות שונים. בעוד שלפעמים תושבי העיר מתלוננים שלהם היא לא כל כך שימושית, דווקא לתיירים היא מצויינת שכן היא מחברת בין נקודות תיירותיות מרכזיות הנמצאות במפלסים שונים של ההר בדקות ספורות בלבד. חשוב לזכור שחיפה בנויה על הר ולכן גם אם מקומות שונים נראים על המפה במרחק הליכה, לא תמיד תהנו לצעוד את המרחק הזה אם הוא בעלייה או ירידה תלולה.




כחלק ממאמצי העירייה לשיפור חווית ההתניידות לתיירים בעיר, יצרה העירייה שיתוף פעולה עם חברת CAR2GO המציעה ללקוחותיה חניה ייעודית גם באזורים בהם קשה למצוא חנייה. את הרכבים ניתן לאסוף מחנייה ייעודית הקרובה למיקומכם ולהחזיר אותה גם כן בחנייה ייעודית (לבחירתכם האם להחזיר את הרכב באותה חנייה או אחת אחרת). זו יכולה להיות אופציה נהדרת למי שמעוניין להגיע אל העיר בתחבורה ציבורית אבל כן רוצה להסתובב ברחבי חיפה במכונית. התשלום מחושב על פי דקות נסיעה.




טיפים והמלצות להתניידות בחיפה

  • שימו לב! במטרה לקידום התיירות בעיר בזמן פסטיבלים גדולים, כגון פסטיבל הסרטים, החנייה בחניות כחול-לבן הקרובות לאירועי הפסטיבל חינמיות לגמרי. אנא בידקו זאת לפני הגעתכם שכן עיריית חיפה יכולה לשנות את ההחלטה הזאת בעתיד (מידע זה נכון ליוני 2020).
  • החנייה בחופי הים של טיילת דדו היא חינמית אך היא אסורה בין השעות 2:00 ל4:00 לפנות בוקר, לכן אין להשאיר רכב בחניונים אלה למשך הלילה. בסופי שבוע במהלך עונת הרחצה הים עמוס מאוד ולמרות החניונים הרבים לאורך החופים, יהיה קשה למצוא חנייה.
  • החנייה בחניוני הקניונים הגדולים בעיר, הגרנד קניון וקניון חיפה הינה חינמית.
  • איצטדיון סמי עופר הנמצא קרוב לים מביא אליו אוהדים רבים מכל הארץ. לפני ואחרי משחקים התחבורה הציבורית לחיפה מלאה יותר מהרגיל וכל אזור חוף הים פקוק ועמוס. אם לא הגעתם בשביל המשחק ושקט ורוגע הוא מה שאתם מחפשים, אולי שווה לבדוק שאתם לא מגיעים בשעות משחק.
  • הגבלת זמן החנייה המוסדרת ברחבי העיר חיפה היא שעתיים. במקומות מסויימים, כגון בתי חולים, ניתן לחנות לפרקי זמן ארוכים יותר בהתאם לשילוט במקום.
  • חיפה הכניסה לאחרונה שיטה חדשה לאכיפת החנייה באמצעות עשרות מצלמות רחוב שמצלמות נהגים החונים בניגוד לחוק. המצלמות מתעדות את עברת החנייה ולאחר מכן נשלח דו”ח חניה אל בעל הרכב.
  • הטבה למחזיקי כרטיס אשראי מפתח דיסקונט – חנייה בחניון הנביאים ללא תשלום החל מהשעה 16:00 עד 07:00 בבוקר למחרת באמצע שבוע, ובמהלך סופי שבוע. שימו לב כי יש להטבה זו תנאים מסוימים.

מפת חניונים באזור