1. עמוד הבית
  2. »
  3. תכנון חופשה עם הכל על
  4. »
  5. טיסות וחבילות
  6. »
  7. טיסות לחו”ל מידע ומושגים
  8. »
  9. טיסת צ’ארטר – כל מה שצריך לדעת לפני שמזמינים

טיסת צ’ארטר – כל מה שצריך לדעת לפני שמזמינים




שותף בכיר בכתיבת העמוד: ליאור פרג'

מידע כללי

טיסת צ’ארטר (ידועה גם בתור “טיסת שכר”) היא סוג נפוץ במיוחד של טיסה: במקרה הזה, חברת התעופה שוכרת מטוס שמשמש אותה להטסת נוסעים. הטיסות נבדלות מהטיסות הסדירות, הסוג המרכזי השני, בלא מעט פרמטרים. הקווים של הטיסות האלו אינם קבועים אלא נקבעים בסמוך למועד הטיסה, על פי הביקוש שמתגלה ליעד מסוים. כתוצאה מכך, לא מפתיעה הקביעה לפיה בתקופות התיירות העמוסות יותר, דוגמת חודשי הקיץ, מספר טיסות השכר היוצא ליעד מסויים יהיה גבוה יותר. לעומת זאת, במועדים ה”חלשים” על לוח השנה התיירותי, סביר שיהיה זה קשה עד מאוד למצוא טיסת שכר.




יתרונות טיסת שכר

  1. המחיר – מבחינת המחיר, טיסות השכר מנצחות בדרך כלל בנוק אאוט את עמיתיהן הסדירות. במקרה של טיסה ספציפית, ייתכנו פערים של עשרות או אפילו מאות אחוזים, שבאים לידי ביטוי מוחשי בסכום של כמה אלפי שקלים. בנוסף, בטיסות צ’ארטר המחירים לא בהכרח עולים בצורה דרסטית ככל שהמטוס מתמלא, מכיוון שהאינטרס של חברות התעופה הוא למלא את המטוסים “ויהי מה” (מומלץ לקרוא עוד על נושא הוזלת מחיר הטיסות בעמוד זה – טיסות זולות).
  2. היצע רחב – בעוד טיסות סדירות אטרקטיביות במיוחד במקרה של הזמנה חודשים מראש, טיסות שכר הן פעמים רבות הפתרון היחידי במקרה בו מזמינים כרטיס מספר ימים או שבועות לפני מועד הטיסה, או אפילו ברגע האחרון. בנוסף לכך, במועדים המבוקשים כל הזמן נפתחות טיסות צ’ארטר, מה שגם מביא לאפשרויות בחירה מגוונות ולטווחי מחירים רחבים. טיסות שכר מאפשרות להגיע ליעדים שלא בהכרח נכללים בקווים הקבועים, עובדה שמגדילה את הבחירה עוד יותר.
  3. חבילות נופש – ברוב המקרים הטיסות שנכללות בחבילות הנופש למיניהן תהיינה טיסות שכר ולא טיסות סדירות, גם בגלל המחיר שלהן. אם מעוניינים בחבילת נופש שתקטין את המאמצים שעליכם לעשות בתכנון הטיול למינימום, טיסות שכר הן הפתרון המתבקש.




חסרונות טיסת שכר

  1. עיכובים וביטולים – חברות הצ’ארטר הן לרוב קטנות יותר וכוללות כוח אדם מצומצם יותר. כתוצאה מכך, הסיכוי שהטיסה תתעכב בפרק זמן ארוך הוא גבוה פי כמה ביחס לטיסות סדירות, גם אם ברור שלחברות התעופה השונות רמות אמינות שונות. מה שחמור לא פחות הוא שטיסות צ’ארטר עלולות להתבטל גם כאשר לא נרכשו מספיק כרטיסים לטיסה.
  2. דמי ביטול – בהמשך לסעיף הקודם, הרי שהנוסעים עלולים להיתקל בבעיה לא פשוטה כאשר הטיסה שלהם מתבטלת. במקרה של ביטול זה ממש לא מובן מאליו שהחברה תעניק פיצוי או תחזיר את הכסף, להבדיל מהמקרה של טיסות סדירות בהן הכללים ברורים יותר וחלים בצורה הדוקה יותר על חברות התעופה.
  3. תנאי הטיסה – במרבית המקרים טיסות צ’ארטר יהיו במטוסים קטנים באופן יחסי, כשרמת השירות לא תמיד גבוהה וכך גם האפשרויות להעברת הזמן במהלך הטיסה. עובדה זו מצריכה מכם היערכות מראש והופכת את הטיסות למתאימות בעיקר למרחקים קצרים יחסית, של מספר שעות.




המלצות וטיפים

  • התאמה למאפייני הטיסה – גם לטיסה סדירה וגם לטיסת צ’ארטר יש יתרונות, כאשר השאלה היא אילו יתרונות יהיו רלוונטיים ביותר עבורכם. אפשר לטעון שבנוסחה המקובלת של טיסות לחו”ל, רוב הנופשים או חבילות הנופש ליעדים קרובים (אירופה או המזרח התיכון) ונרכשים שלא חודשים מראש יהיו אידיאליים לטיסות שכר. טיסות ממושכות ליעדים מרוחקים, שגם כך מצריכים תכנון מוקדם, יתאימו יותר לטיסות סדירות. חשוב להדגיש שהאבחנה הזו ממש לא מחייבת.
  • במקרה של טיסות שכר, חשוב לברר היטב את האמינות של החברה בה טסים. בדקו ביקורות של אנשים עליה, ראו מהם תנאי הטיסה הספציפיים וכן מהי מדיניות החברה לגבי כל אותם תרחישים שליליים שתוארו מעלה.
  • השוואת מחירים – למרות שטענו מעלה שטיסות שכר נוטות להיות זולות יותר בבסיס שלהן מאשר טיסות סדירות, זה לא מדע מדוייק. מומלץ להגדיר תאריכים ספציפיים, ברמת דיוק זו או אחרת (אפשר להגדיר תקופה או טווח ימים ולראות מה הכי זול) ולראות את ההצעות השונות, שמשתנות חדשות לבקרים.
  • לצורך העניין ישנן טיסות סדירות יומיות מישראל לכל היעדים המרכזיים באירופה כמו ברצלונהפראגפריזלונדוןרומאמדריד ולכל היעדים הללו ישנם גם טיסות צ’ארטר כתלות בביקוש (בעונות החמות ולקראת אירועים חשובים יש יותר טיסות). לרוב ההבדלים בין הטיסות הסדירות לטיסות השכר ליעדים הללו מינורים עד לא קיימים.

אולי יעניין אתכם גם:

תוגובות וטיפים של גולשים בנושא טיסות צ'רטר (טיסות שכר)

דיונים בקבוצת הפייסבוק שלנו: “הכל על – כל מה שצריך לטיול מושלם” בנושא

  • Shimon Cohen: טיסות צ’רטר זה ברוך רציני. היה לי ניסיון רע ומר איתם לפני קצת יותר מ20 שנה. הירח דבש שלנו התחיל בצורה צולעת במיוחד. הטיסה לאמסטרדם יצאה באיחור רב. במקום לצאת ב3 אחר הצהריים יצאנו רק ב11 בלילה 🤦‍♂️.איני זוכר את שם החברה אבל זה היה נורא, המטוס צפוף ומחניק,מקרטע ומפחיד ,אין מקום לרגליים. חזרנו מלונדון עם צ’רטר של מונארך המנוחה שהפכה להיות לואו קוסט לפני כמה שנים עד שמתה לגמרי.דווקא טיסה זו יצאה בזמן מגטוויק והכל הלך חלק. אחרי הטיסות האלה , נשבעתי שלעולם לא עוד. ומזל גדול שהמציאו את הלואו קוסט.
  • זיווה רענן (שמתי לב): אני רוצה להעלות את ההיבט הסביבתי. ידוע הוא שמטוסים מייצרים זיהום אוויר לא קטן ובפרט בעת ההמראה. בהכללה, טיסות קצרות הן נזק. טסתי בעבר בצ’רטרים, אמנם לא הרבה, אבל פעם אחת טסנו חבורה גדולה של בני משפחה לאתונה דרך קפריסין. כיום אני חושבת שזה לא מוסרי. בעיני טיסות צ’רטר הן משהו ששמור ליעדים שכך מגיעים אליהם כי אי אפשר או שקשה להגיע אחרת או שהן ארוכות מאוד וקשה לנו לטוס ברצף. אני יכולה להבין את מי שטס לארה”ב עם חניית ביניים באירופה, אבל טיסה ליעדים סטנדרטיים שאנו מרבים לטוס אליהם באירופה זה מיותר ומזיק. בעיני זו תודעה שחשוב להתחיל לפתח. בנוסף, אל נוכח עולם התיירות המשוגע שאנו חווים כיום אני באופן אישי חוששת מסיבוכים שעלולים לצוץ כתוצאה ממדיניות בנוגע לקורונה. וזה למרות שהעולם בסה”כ במגמה של פתיחה.