שימלה | Shimla

שימלה, בירת הימצ’אל פרדש, הינה היל סטיישן השוכנת בצפון הודו בחלק הנמוך יחסית של הרי ההימאליה

מידע כללי על שימלה

בשנת 1822 הקים עובד ציבור בריטי בית קיץ בעיר שימלה (Shimla) ומאז, החלה להפוך לעיר נופש. העיר נבנתה על ידי הבריטים, בסגנון בריטי קולוניאלי טיפוסי. כיום – עיר נופש פופולרית בהודו. בשל אקלימה הנוח, מגיעים אל שימלה תיירים בקיץ וגם בחורף.




הידעת?
שימלה הייתה בירת פונג’אב עד 1966, אז עברה לטריטורית הימאצ’ל פראדש.

מה רואים ואתרים מרכזיים בשימלה

מעון המשנה למלך הודו (Viceregal Lodge) – מעון המשנה למלך הודו הוא אחד המבנים המפורסמים בשימלה. במבנה, הבנוי בסגנון טירת אבן סקוטית, נחתמו הסכמי שימלה, שהסדירו את חלוקת הודו ויצירתה של פקיסטן ב-1945 וב-1947. כיום הבניין משמש את המכון ההודי ללימודים מתקדמים (IIAS). ניתן לסייר בחדרים ספורים במעון וכן בגנים רחבי הידיים המקיפים אותו.

כנסיית כרייסט (Christ Church) – הכנסייה המרכזית בשימלה מפורסמת בחלונות הויטראז’ שלה. כנסיית כרייסט נבנתה בשנים 1846-1857 והיא אחת משתי הכנסיות העתיקות ביותר בצפון הודו.

רכבת הצעצוע מקאלקה לשימלה – מסילת רכבת הררית באורך של 96.54 ק”מ המחברת את הערים קאלקה ושימלה. הרכבת זכתה לכינוי “רכבת הצעצוע” מאחר והיא קטנה יותר מהרכבות המוכרות ובעלת מסילה צרה יותר. הנסיעה ברכבת במסלול קאלקה-שימלה מספקת נופים עוצרי נשימה. לאורך המסילה 102 מנהרות ו-864 גשרים, שכולם, למעט אחד, בנויים על גבי קשתות בדומה לאמות מים מהעת העתיקה. לאורך 70% מאורך המסילה נמצאות הרכבות בעיקול. לאורכה של המסילה 18 תחנות רכבת, ומשך הנסיעה בין תחנות הקצה הוא בין ארבע לחמש שעות. בכל יום פועלות כשבע רכבות בכל כיוון‏‏. בשנת 2008 הוכרזה המסילה כאתר מורשת עולמית.

רכבת שימלה קלקה - ברקע, שימלה (צולם עsanoop) (צילום: sanoop)” width=”500″ height=”375″ />רכבת שימלה קלקה – ברקע, שימלה (צולם ע”י – sanoop) (צילום: sanoop, רישיון)

מפל צ’אדוויק (Chadwick Fall) – מפל חביב המומלץ לביקור בעונת המונסונים, אז הוא זורם. אל המפל ניתן להגיע בהליכה בת שעה משימלה או באמצעות אוטובוס מקומי היוצא שימלה.

מקדש ג’אקהו (Jakhu Temple‏‏‏‏‎) – מקדש המוקדש לאל הקוף האנומן. המסלול אל המקדש מתחיל בכנסייה של מרכז העיר Christ Church. המסלול מפרך וכולל עלייה תלולה ומייגעת. הביקור במקדש משעשע עם קהילת הקופים שהשתלטה עליו לחלוטין.

Mall Road, שימלה

מלונות בשימלה

בעיר מלונות רבים ברמות השונות כאשר רובם נמצאים לאורך ה-Mall Road ובמרכז העיר. ניתן למצוא מלונות יוקרה, מספר לא מבוטל של מלונות בדרג הביניים (שלושה-ארבעה כוכבים) וגם לא מעט מלונות זולים ברמה של אכסנייה / באד אנד ברקפסט (ראו עוד תחת מלונות בשימלה ומלונות בהודו).

השכרת רכב בשימלה

בעיר מספר מקומות להשכרת רכבים. במידה והטיול הוא בתוך העיר בלבד מומלץ להתנייד בתחבורה ציבורית (ראו עוד תחת: השכרת רכב בהודו).

מסעדות בשימלה

ברחבי העיר פזורות מסעדות רבות, רובן במרכז העיר, בהן תמצאו אוכל הודי מסורתי לצד מזון מהיר.




טיפים והמלצות כלליות למבקר בשימלה

  • יש הקוראים להם השליטים האמיתיים של שימלה, ואחדים אף מקצרים את טיולם בעיר בשל הפחד מהם. הקופים בשימלה ממלאים בהמוניהם את רחובות העיר, מדלגים מהגגות לכבלי החשמל לחוטי הכביסה, אורבים למטיילים המשוטטים עם מזון בחוצות העיר ואף חודרים לבתים/גסטהאוסים – מומלץ לישון עם חלונות סגורים!
  • נסיעת כלי רכב מותרת רק בחלקה התחתון של העיר, עלייה לחלק העליון היא רגלית – בין הכביש הראשי ל-Mall Raod יש מעלית שתחסוך לכם חצי מהעלייה (אם יש תרמילים, יגבו מכם מחיר כפול, ניתן גם לשכור סבלים).

 

מידע שימושי למבקר בשימלה

התמצאות – את שימלה חוצות שלוש דרכים עיקריות: The Ridge היא הדרך העליונה, The Mall הדרך הראשית, והכביש הראשי שהוא הנמוך ביותר. כלי רכב מורשים לנסוע רק בכביש הנמוך, לאורכו ממוקמות גם תחנות האוטובוס, הרכבת והמוניות. מהכביש הראשי עד ל- Mall ול- Ridge ההגעה היא רגלית בלבד.

הגעה לשימלה:

  • טיסה – שדה התעופה הקרוב ביותר נמצא כ-23 ק”מ מחוץ לשימלה, בעיר בשם ג’ובראטי (Jubarhati), שדה התעופה שימלה (Shimla Airport). אל שדה התעופה מגיעות טיסות מדלהי ובעיקר משדה התעופה של צ’אנדיגאר (Chandigarh). (ראו גם טיסות להודו).
  • רכבת – לשימלה תחנת רכבת מקומית קרוב למרכז העיר. תחנת הרכבת המרכזית הקרובה ביותר לשימלה היא בקאלקה (Kalka).
  • רכב פרטי – מדלהי כביש NH-1 לכביש NH-22 עד שימלה (נסיעה של כ6-7 שעות).

 

[wpgmza id="20" cat="5" marker="3190" zoom="16"]