הרובע היהודי, ברצלונה – המדריך המקיף בעברית | Barrio Judio

מידע כללי והיסטוריה

הרובע היהודי (Barrio Judio) הוא שם למספר רחובות בתוך הרובע הגותי של ברצלונה, בהם התגוררו כמה אלפי יהודים במאה ה-13 לפני גירוש ספרד. מתחם קטן זה מציין נקודה היסטורית יהודית חשובה בעבר של יהודי ברצלונה וספרד. ה”גטו היהודי” נקרא el-call על שום המילה העברית “הקהל“. האגדה מספרת כי היהודים שכנו ברחוב זה בתור הגנה, כיוון שהייתה לרחוב יציאה אחת לכיוון כיכר סנט ג’אומה.




כעדות לגודל הקהילה היהודית ולחשיבותה ניתן לראות את בית הכנסת מאיור. היהודים השתכנו ברובע זה עד לגירוש הכללי של יהודי ספרד במאה ה-15. לאחר הגירוש האיזור עבר לידי המלך ושמות הרחובות שונו לשמות נוצריים. בתי כנסת, בתי ספר ומקוואות הוסבו וקושטו בסמלים קתוליים ורק בקושי ניתן להבחין בשקעי מזוזות שמספרים על עברם של יהודי ברצלונה ברובע.

רחוב ברובע היהודי (צילום: Jaume Meneses)

מה רואים?

(המידע מבוסס על חומר שכתבנו ותרגמנו עם יחד קהילת הידידות קטלוניה ישראל והוא מחולק חינם בברצלונה)
כל האתרים הללו נמצאים אחד ליד השני וניתן לעבור בניהם בקלות יחסית ובזמן קצר:

בית הכנסת הגדול של ברצלונה (Sinagoga Major de Barcelona):

בית הכנסת הגדול של ברצלונה הוא בית הכנסת העתיק ביותר בספרד ואחד העתיקים באירופה. בית כנסת זה, שנבנה במאות הראשונות לכינונה של העיר ברצלונה, הוא זכר למסורת יהודית אדירה שהייתה בעיר (הוא היה אחד מארבעה בתי כנסת שונים שפעלו בברצלונה).
בשנת 1391, לאחר טבח היהודים בברצלונה, מבנה בית הכנסת ששוכן ברחוב Marlet שברובע הגותי, נזנח למשך כמה מאות שנים ועבר למלא פונקציות רבות אחרות (בעיקר חנויות מסוגים שונים). רק ב-1987 היסטוריון בשם ז’אומה ריארה אי סאנס החל לחקור את בתי הכנסת העתיקים באזור והסיק שכנראה מדובר בבית כנסת. הוא “התגלה מחדש” כבית כנסת באופן סופי רק בשנת 1995. מה שהביא להבנה שהמבנה העתיק ששוכן ברובע הגותי הוא למעשה בית כנסת, היא העובדה שהוא כלל שני חלונות גדולים משני צדדיו של קיר החזית המזרחית (הקיר הפונה לכיוון ירושלים) – תיאור שתאם כתבים קדומים על בית הכנסת בברצלונה ותאם את שיטת הבנייה של יהודי ספרד.

מנורה בבית הכנסת היהודי העתיק (צילום: בני ועקנין)

לאחר גילוי זה הפך המקום למוזיאון ליהדות ברצלונה, כאשר מדי פעם אף מקיימים בו אירועים יהודיים (בעיקר בר מצוות של בני הקהילה המקומית בסופי שבוע). בהקשר זה ודאי תרצו לדעת שב-2003 לראשונה לאחר 600 שנים נישא במקום זוג יהודים.לא הרבה נשאר מהבנייה המקורית של בית הכנסת. המבקר בתוך בית הכנסת יכול לחזות בבנייה רומאית עתיקה המכונה “אופוס אפריקנוס”. בנייה זו, שאפיינה מבני ציבור רומאים (אחת ההוכחות שמבנה זה היה מבנה ציבורי בעברו), כוללת בנייה טורית של אבני גזית המסודרות לסירוגין עם בניית לבנים. “אופוס אפריקנום” עתיק זה משמש למעשה כבסיס ויסודות לבניות מאוחרות יותר, בעיקר מימי הביניים.בגלל החוסר בשרידים ארכיאולוגיים מהתקופה היהודית של בית הכנסת, לא ידוע רבות על התנהלות בית הכנסת שפעל במקום. האמונה הרווחת היא שהכניסה הראשית היום היא למעשה מה שהיה הכניסה לעזרת הנשים.

כתובת: Carrer de Marlet 5.

המרחצאות של המקווה הציבורי העתיק (Els banys públics jueus):

בתוך מבנה שמשמש היום כחנות רהיטים בשם S’Oliver נמצאת אחת מפיסות ההיסטוריה היהודית של ברצלונה שהשתמרה בצורה הטובה ביותר. בפינת החנות תוכלו לראות מרחצאות של מקווה יהודי שבנייתם מתוארכת למאה ה-13.
לפי הערכה, מרחצאות אלו שימשו כמקוואות לגברים שטבלו במקום לפני שבתות וחגים.
מרחצאות הנשים של המקווה העתיק נמצאים לא רחוק משם ב- Palla street 8 במקום שהיום משמש כבית קפה. באזור המקווה תוכלו לראות על קיר מהמאה ה-12 פנים של דמויות הקשורות במקווה.
למי שמעוניין לצפות במודל של המקווה, מומלץ לבקר במוזיאון ההיסטוריה של ברצלונה (MHB) שמציג מודל זה.

כתובת: Carrer dels Banys Nous 10.

רחוב באניז נואוס (Carrer Banys nous) ברובע הגותי של ברצלונה:

רחוב זה הוא רחוב מהותי וחשוב בהיסטוריה היהודית של ברצלונה. פירוש שמו של הרחוב הוא “רחוב המרחצאות הציבוריות” או “רחוב המקוואות”. שם זה מלמד על המקווה שעמד כאן בימי הביניים. (מלבד המקוואות שהוזכרו קודם, ניצב מקווה נוסף על המפגש של רחוב זה עם רחוב Boqueria).
בבית מספר 16 ברחוב זה ניתן לראות קיר מהתקופה הרומאית שמשומר באופן כמעט מלא מהמרתף ועד הגג. בקיר זה ישנו סימן לשני מגדלים ריבועיים שהיו באזור בתקופת המאה ה-13. ההערכות הן שמבנים אלו נבנו על יהודי ששמו היה Astruc Bonsenyor.

טירת נוי (El Castell Nouy):

טירת נוי, או “הטירה החדשה” בעברית, סימנה את קצה הגבול המערבי של הרובע היהודי העתיק. הטירה הייתה למעשה אזור מתוחם, היכן שהיום נמצאים הרחובות call , Avignon, וFerran-. מתחם זה, אשר היו לו קירות הן מימי הרומאים והן “חדשים” יותר מימי הביניים (את חלקם ניתן לראות ליד החנות שנמצאת בפינת רחוב Banys), שימש כמקלט עבור תושבי הרובע היהודי בימי פרעות ושמד. התיאור המפורט על היהודים המסתתרים במתחם זה מספר על היהודים שהתחבאו כאן בזמן הפרעות המפורסמות של אוגוסט 1391, שהיוו את ראשית סילוקם של היהודים מצפון ספרד.
מבנה הטירה האחרון, שכלל שני מגדלי שמירה, נהרס במהלך המאה ה-19 כאשר רחוב Ferran נבנה. השריד המקורי היחיד של המבנה שנשאר במקום היא קשת גותית שנמצאת ברחוב call מספר 5.




סמטת סנטה אולליה (Baixada de Santa Eulàlia):

סמטת סנטה אולליה, הקרויה היום על שם הקדושה המקומית, נבנתה בסוף המאה ה-14 והיא מובילה מרחוב Banys לכיוון רחוב Palla. הסימטה סימנה את הקצה הצפוני של הרובע היהודי (יחד עם רחוב Sant Sever) והיא הגיעה עד לחומת העיר הרומית. בית מספר 3 בסמטה נבנה במאה ה-14 והוא משמר חלק מהקירות ששימשו מגורים ליהודים בימי הביניים.

רחוב סנט סבר (Carrer de Sant Sever):

רחוב זה שימש בעבר כגבולו הצפוני של הרובע היהודי בברצלונה. הרחוב שאתם רואים היום השתנה מאוד במהלך השנים. השינוי הגדול ביותר התקיים במאה ה-17 בעת בניית ארמון הג’נרליטט (Generalitat) וכנסיית Sant Sever.
ברחוב זה בבית מספר 5 (במפגש של הרחוב עם רחוב Felip Neri) ישנם שרידים של מבנה מהתקופה הרומית ומתקופת ימי הביניים.

חנות של בית חבד בברצלונה -(צילום: בני ועקנין)

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש למגוון אתרים ואטרקציות בברצלונה באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב בספרד? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות בברצלונה? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

רחוב דל קאל (Carrer del Call):

רחוב זה בנוי על הרחוב הראשי של ברצלונה הרומית (הקארדו), והוא שימש כגבול הדרומי של הרובע היהודי בעיר.
בבית מספר 5 ברחוב זה אפשר לראות קשת גותית שהייתה חלק מטירת נוי. לפני הקשת הרחוב היה סגור בצד אחד על מנת לאפשר ליהודים שנמצאים תחת מתקפה אלימה להסתתר בצורה טובה יותר.
הרחוב מסתיים בצומת הרחובות המכונה “ארבע הפינות של call”, הכוללת את הרחובות Call, Avignon, Boqueria ו-Banys nous stree. מקורו של רחוב זה הוא במאה ה-13 כאשר היה מותר לפתוח חלונות על הקירות. באזור זה עמד המקווה החדש שנבנה על ידי אברהם בונסטרוק בשנת 1160.

רחוב דה לה וולטה דל ראמיי (Carrer de La volta del Remei):

רחוב זה מוביל מצפון לדרום בין הרחובות Ferran ו-La Boqueria. בקצה הצפוני של הרחוב ניתן לסייר במגדל מתקופת ימי הביניים המוקדמים (כאשר עוד ישבו יהודים ברובע). החלק הדרומי של המגדל משמר את הבנייה המקורית בעוד החלק הצפוני הוא בנייה חדשה יותר.

סמטת סנט דומנש דל קאל (.c. Sant Domènech del Call):

סמטה זו, שהייתה בעבר המרכז של הרובע היהודי והמקום בו שכנו מבני הציבור של הקהילה, משתרעת בין כיכר Manel Ribé, רחוב Marlet ורחוב Arc de Sant Ramon del Call. מלבד מבני ציבור היו בחלקו הצפוני של הרחוב גם חנויות רבות (בעיקר חנויות קצבים, כלי בית וכדומה), ובחלקו הדרומי של הרחוב עמדה בקתת שומר שתפקידו היה להגן על יושבי הרובע.




המלצות כלליות

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו ברצלונה למטיילים – Barcelona for travelers:

  • בית הכנסת היהודי העתיק ברובע היהודי – אם יוצא לכם לעבור ליד, ממליצה להיכנס לראות איפה התפללו יהודים לפני גירוש ספרד, זה מרגש מאוד, במיוחד בין כל הכנסיות הגדולות. הכניסה עולה 3.5 יורו אם זכרתי נכון. במבט ראשון זה נראה שאפשר ומספיק להתרשם מהאווירה “ולעשות וי” גם בלי להיכנס ממש פנימה ולשלם את המחיר, אבל לפי מה שהבנתי הם מאוד צריכים את העזרה של המבקרים, וגם ה3.5 יורו האלה מאוד יסייעו להם לתחזק את המקום. אין להם מימון בכלל מהרשויות בספרד, והכל מכספי תרומות. חוצמזה שאם תשלמו תוכלו להיכנס באמת לתוך בית התפילה ולראות את ספר התורה העתיק, חוויה קטנה ועדינה שלא כדאי לפספס.

קריאה מומלצת נוספת על ברצלונה:

מידע שימושי

שעות פתיחה

שטח ציבורי, פתוח כל היום

כתובת

Carrer de Marlet’, 5, 08002 Barcelona, ספרד

הגעה
directions_subway
מטרו

קו 4 (כתום) לרדת בתחנת Jaume I

קו 3 (ירוק) לרדת בתחנת Liceu

directions_bus
אוטובוס

קווים 14 ו-59 לרדת בתחנת La Rambla

[wpgmza id="1" cat="5" marker="22" zoom="17"]