התיאטרון ההולנדי, אמסטרדם | Hollandsche Schouwburg

התיאטרון ההולנדי – אתר זיכרון הולנדי לקורבנות הנאצים

מידע כללי

התיאטרון ההולנדי (Hollandsche Schouwburg), ה-הולנדסה סכאובורך, הוא אתר זיכרון הולנדי לקורבנות הנאצים. המבנה שוכן ברחוב פלנטאז’ה שבאזור פלאנטז’ה והרובע היהודי באמסטרדם. הבניין נבנה ב1893 ושימש כתיאטרון עד 1942, אז החלו הנאצים להשתמש במבנה כאתר לריכוז יהודי אמסטרדם אשר משם נשלחו למחנות הריכוז ומחנות ההשמדה.

היהודים שקיבלו זימון נדרשו לעזוב את כל רכושם מאחוריהם ולהתייצב בתיאטרון, שם הם המתינו – שעות או ימים – עד שהנאצים העבירו אותם בשעות הקטנות של הלילה, באמצעות הרכבת הקלה, לתחנה המרכזית של אמסטרדם. משם הם הועברו באמצעות רכבות למחנה הריכוז ההולנדי וסטרבורק, ולעתים גם ישירות למחנות הריכוז וההשמדה במזרח.השהייה בסכאובורך הייתה קשה ביותר, הגרמנים ריכזו בו קרוב ל1,500 איש למרות שהמבנה תוכנן במקור למאות בודדות של אנשים. לא היו מספיק תאי שירותים ובעקבות העומס ההיגיינה הייתה ירודה. בלילות לא היה ניתן לישון בגלל בכי תמידי של הילדים.

בתום המלחמה הוחלט ע”י הממשלה ההולנדית להפוך את המבנה לאתר זיכרון לקורבנות הנאצים.




חזית התיאטרון ההולנדי 
(צילום: Henk Toorman, רישיון)

מה רואים?

את חזית הבנית שימרו כמו גם את הקירות הפנימיים. האולם המרכזי הוסב לחצר פתוחה ובמרכזה עמוד זיכרון מגרניט לזכרם של ההולכים בשנים 1940-1945, כאשר בסיס העמוד בצורת מגן דוד. על טבלת הזיכרון חקוקים שמות, 6,700 משפחות, כ104 אלף יהודים הולנדיים שמתו במחנות ונשלחו מכאן אל מותם.

בקומה הראשונה ממוקמת תערוכה המתארת את רדיפת היהודים ההולנדים בזמן המלחמה. התיעוד כולל גם סרטי וידאו, בהם סרט של חתונה יהודית שנערכה במקום, כשהזוג המאושר נושא אל בגדיו המהודרים טלאי צהוב. הקומה השנייה מוקדשת לפעילות חינוכית.

עמוד הזיכרון לזכרם של ההולכים בשנים 1940-1945
(צילום: .Juliane Hרישיון)

סיורים מודרכים בנושא הקהילה היהודית באמסטרדם

המלצות "הכל על"




מידע שימושי על התיאטרון ההולנדי

שעות פתיחה

כל ימות השבוע 11:00-17:00 (כניסה עד 16:45).

כתובת

Plantage Middenlaan 24, 1018 DE, אמסטרדם, הולנד.

הגעה
directions_subway

טראם
קווים 9 ו-14 עד לתחנת Artis.

directions_bus
אוטובוס

קו 757 עד לתחנת Artis.

directions_car
רכב

באזור קיימים מספר חניונים בעלות של 4-6 יורו לשעה. למידע נוסף על השכרת רכב באמסטרדם.

באופניים
ניתן להגיע בקלות עם אופניים לאזור. למידע נוסף על השכרת אופניים ומסלולי אופניים באמסטרדם.