קתדרלת אלמודנה הקתדרלה המלכותית של מדריד | Almudena Cathedral

קתדרלת אלמודנה הקדושה או בשמה המלא – Catedral de Nuestra Señora de la Almudena היא קתדרלה הבנויה בליבה של מדריד, ממש ליד הארמון המלכותי של העיר. הקתדרלה היא אתר מעניין לתייר הן מבחינה ויזואלית והן מבחינה היסטורית.

מידע כללי והיסטוריה

למה מדריד זקוקה לקתדרלה?

זמן לא רב לאחר שהמלך פיליפ השני הפך את מדריד לבירת ספרד ב-1561, הוא רצה קתדרלה לבירתו החדשה. הבנייה נדחתה באופן עקבי מכיוון שכמו כל דבר בספרד המאוחדת, מחלוקת על כל בנייה סמלית לאומית כלשהי היא מחלוקת פוליטית ולא מחלוקת עיצובית.
במקרה זה הרעיון לבנות כנסייה מרכזית במדריד זכה להתנגדות חריפה ע”י הבישוף של העיר הגדולה יותר טולדו, שפחדה לאבד את מעמדה. לבסוף ב-1868 ה”קהילה המסורה לבתולה אלמודנה” (המקבילה לרבנות של מדריד וקסטיליה) קיבלה את האישור המיוחל.




בונים קתדרלה

לאחר האישור המבוקש הבנייה החלה ב-1883. יחד עם זאת, השיגה העיר מדריד הישג פוליטי נוסף כאשר הכנסייה שלה הוכרה כבישופוּת. עובדה זו איפשרה לבישופות החדשה להפוך את הכנסייה המרכזית לקתדרלה. כתוצאה מכך, כל תכנון הבנייה עבר שינוי במטרה לשקף את מעמדו המחודש והרם של המבנה העתידי.
העיצוב החדש היה של האדריכל מארקז דה קובס. עיצוב זה מציג סגנון ניאו-גותי ברור, על מבנה קתדרלה נפוץ המעוצב כצלב נוצרי מערבי (כלומר לא מרובע).

הבנייה של הקתדרלה התקדמה בעצלתיים ואף הגיעה לעצירה מוחלטת בזמן מלחמת האזרחים הספרדית ב-1930. ב-1944, בעיצומו של המתח התרבותי בספרד, העיצוב של קובס לקתדרלה ספג מטח ביקורות עקב סגנונו הניאו-גותי אשר היה מנוגד לסגנון הניאו-קלאסי של השכן המפורסם לקתדרלה העתידית ואחד האתרים החשובים של מדריד – הארמון המלכותי. הסיבות לביקורות לא היו רק הארמון אלא בעיקר מכיוון שהסגנון הניאו-גותי היה משוייך יותר באותה תקופה לשכנה הקטלונית והשנואה, ברצלונה.

ועדה ממונה בחרה עיצוב חדש לקתדרלה של הארכיטקטים פרננדו צ’וקאה גוטייה וקרלוס סידרו. הם הציעו עיצוב ששימר חלקים רבים מעיצובו של קובס, אך כלל גם מאפיינים קלאסיים יותר הקרובים יותר לתרבות הקסטיליינית.

בעוד שהעבודות עצמן על הקתדרלה נמשכו עד 1999, השלמת המבנה הוכרזה כבר ב-1993, בשנה בה האפיפיור ג’ון פול השני קידש את הקתדרלה החדשה. (את פסלו של האפיפיור אפשר לראות עד היום בחזית הקתדרלה).

הקתדרלה לקראת שקיעה

הקתדרלה לקראת שקיעה

 

מעניין לדעת!

הסגנון הניאו-גותי היה באותם שנים הסגנון הנפוץ לבניית כנסיות באירופה כולה ובעיקר בספרד.
סגנון זה כלל הרבה סגנות משנה מקומיים שהמפורסם שבהם הוא המודרניסטה בברצלונה, שהדוגמה המובהקת שלו היא הסגרדה פמיליה המפורסמת.
סגנון זה נתן את הטון ללא מעט שיפוצים וחידושים של כנסיות באירופה – למשל כנסיית סנט ויטוס שבמצודת פראג.

מה רואים בקתדרלה?

הקתדרלה בת 104 מטר אורך ו-76 מטר רוחב, בעלת כיפה בקוטר של 20 מטר. פנים הקתדרלה הינו מודרני יותר וצנוע בהרבה מאשר של זה של הקתדרלה הגדולה בטולדו.

עוד מוקדי עניין שמושכים את העין בתוך הקתדרלה:

  • שערי הכניסה, המתארים כניסה למצודה קסטיליינית ודלת הברונזה המעוטרת, שהינה דוגמה מובהקת להשפעות הניאו-גותיות שנשארו על הקתדרלה מהתכנון המקורי.
  • אחד החלקים שמעניינים את התייר הישראלי בקתדרלה הוא הקסגרמות בצורת מגן דוד בחלק העליון של הקתדרלה, שנכללו בתכנון המקורי של המבנה (אין לנו הסבר מדוע).
  • פסלו של האפיפיור ג’ון פול השני.

סרטון מידע על קתדרלת אלמודנה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על




המלצות "הכל על" למבקר בקתדרלה

  • המבנה הממוקם סמוך לארמון המלכותי שווה ביקור, גם אם רק בשביל לחזות בגודלו המפואר. למי שרוצה לחסוך בזמן לא חובה להיכנס, אך ממש כדאי להביט לפחות מבחוץ.
  • ההגעה לאזור זה של מדריד (אזור הפלאסיו ריאל) שנמצא בפעתים המערביים של העיר העתיקה מומלצת פעמיים – אחת בזמן אור מלא שיאפשר צפיה בכל המבנים. ואחד בזמן בו מתחיל לרדת החושך (שעת שקיעה שצובעת את כל מבני האזור ואת העיר מדריד הנפרשת מתחתחם בצבעיים מדהימים).
  • הביקור בכניסיה הוא אינו נחשב בעייננו לחובה, אך שווה לפחות להשקיע בה מבט מבחוץ תוך כדי הסיור באזור הארמון הלאומי – באופן כללי ניתן לומר שעיקר העניין העיצובי שלה נמצא מבחוץ ופחות בתוך הכנסייה עצמה. והיות והכניסה אליה היא חינם (נהוג לתת טיפ קטן ביציאה מהכנסייה) אין בעיה לבקר בה תוך כדי הסיור לזמן קצר בלבד. בחודשי הקיץ יש שמנצלים את הביקור בכנסייה הצוננת כהפסקה מהחום המאפיין את ההליכה ברחובות העיר.
  • כמו כל כנסייה הכניסה למבנה דורשת לבוא בלבוש מתאים (לא מכנסים קצרות ולא גופיה) ויש להימנע במקום מהליכה עם כובע/כיפה, לצלם עם פלאש ולשחוח בטלפון.
  • למרות שיש חניון וחניה סמוכים, לא מומלץ להגיע למקום עם רכב פרטי (ראה השכרת רכב במדריד). לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של מדריד).
  • הלינה באזור הכנסייה מבוקשת ומאפשרת מצד אחד שקט ורמת לינה נוחה ומצד שני – קרבה למרכז העתיק של מדריד (ראה מלונות בעיר העתיקה של מדריד) – המלונות באזור זה מאופיינים ברמת לינה גבוהה ויקרה יחסית. בין המלונות באזור שהינם חלק מהמלונות המומלצים במדריד ומאפשרים לינה זולה ופונקציונאלית יותר ניתן למנות את: מלון רום מייט מריו (Room Mate Mario)מלון קאזה דה מדריד (Casa de Madrid), ואת אקסה סוויטס 33 (Exe Suites 33). ראה עוד תחת מלנות במדריד.

מידע שימושי על קתדרלת אלמודנה

שעות פתיחה

כל השבוע בין 10:00-19:30

כתובת

Calle de Bailén, 10, 28013, מדרידספרד

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו 2 (אדום), קו 5 (ירוק) לרדת בתחנת Opera

directions_bus
אוטובוס

קווים 3, 148, N16 ,L5 ,L3 לרדת בתחנת Bailen-Mayo