פירנצה מידע כללי

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

״בעניינים ארציים נראה כי הפלורנטינים מהווים אלמנט חמישי״

(האפיפיור בוניפקיוס השמיני)

מידע כללי

פירנצה היא הבירה של טוסקנה באיטליה, שהיתה העיר החשובה ביותר באירופה מבחינת כלכלה ותרבות במאות ה-14 עד תחילת ה-16. כמקום הולדתו של הרנסאנס האיטלקי, היא נחשבת לפנינה תרבותית, ארכיטקטורית ואומנותית. הרנסאנס והארכיטקטורה הניאוקלאסית חידשו והשפיעו רבות על צורת הבניה ברומאלונדוןפריז, וערים גדולות באירופה מברצלונה בספרד שבמערב ועד סנט פטרסבורג ברוסיה במזרח. פירנצה נקראת במספר שפות אירופאיות וכמו כן באנגלית ״פלורנס״ ובשל כך נקראים תושביה- פלורנטינים.




לפלורנטינים המקומיים היתה השפעה גדולה על איטליה בפרט ואירופה בכלל. הם יצרו כסף מקומי שנקרא פלורין והמציאו את הרנסאנס. גם בנושא השפות היתה להם נגיעה לא קטנה- הם השפיעו רבות על השפה האיטלקית (גרמו לכך שהניב הטוסקני יהפוך לשליט), וגרמו בין היתר לירידתה מגדולתה של הלטינית כשפה המשותפת של אירופה, מה שגרם לספרות להתחיל להשתמש גם בשפות האנגלית הצרפתית והספרדית.

כמו כן הם היו חלק מהכוח המניע של עידן התגליות (מאות 15 עד תחילת ה-17)- בזמן זה יצאו משלחות אל המזרח הרחוק והודו. מפות שיצר יליד פירצה הן אלו שהשתמש בהן קולמבוס, ויבשת אמריקה אף נקראת על שם אמריגו וספוצ׳י החוקר הפירנצאי (על שמו גם היה נקרא בעבר נמל התעופה של פירנצה). בפירנצה פעלו חלק מגדולי האמנים ואנשי האשכולות של איטליה- גלילאו גליליי (שתרם רבות למהפכה המדעית, למידע על מוזיאון גלילאו), לאונרדו דה וינצ׳י ויריבו מיכלאנג׳לו (שתרמו רבות לאומנות הרנסאנס, למידע על מוזיאון לאונרדו דה וינצ’י), דנטה (שכתב בשפה הטוסקאנית וסייע להפיכת הטוסקנית לשפה של ‘איטליה- מה שתואר בפסקה הקודמת), מקיאוולי (שעזר להבנת המדעים הפוליטיים) וכו.

פסל מיכלאנג׳לו באופיצי (Wikibusters)

 

פסלו של דה וינצ׳י באופיצי (Sailko)

כל אלו הן רק דוגמאות זעירות לחשיבותה הגדולה של העיר בימים ההם, למרות שגודלה לא עלה מעולם על 60 אלף תושבים (רק כדי לסבר את האוזן- מדובר בערך באותה כמות התושבים כמו בגבעתיים לבדה). בפירנצה לבדה מעל 80 מוזיאונים. היא מלאה בכנסיות בהן חלק מהאומנות הטובה ביותר בעולם.

היסטוריה של פירנצה על קצה המזלג

פירנצה היא מבין הערים העתיקות והותיקות של איטליה, ככזו יש לה היסטוריה ארוכה ומעניינת ואיננו מתיימרים לכסות אפילו חלק מזערי ממנה. אך למען ההבנה הכללית של עיר זו בתוך המארג האקלקטי שנקרא ״איטליה״, נאמר שמבחינה תרבותית היה מאבק רב שנים בין פירנצה לבין רומא. פירנצה נכבשה על ידי הלומברדים (ממילאנו) במאה ה-12.

במאה ה-13 צמחה בפירנצה משפחת מדיצ׳י, שהיא מבין המשפחות המשפיעות ביותר על איטליה. משפחה זאת הטביעה את חותמה על פירנצה במשך שנים רבות עד שלבסוף באזור המאה ה-18 פירנצה ירדה מגדולתה ואיבדה את עצמאותה. היא נכבשה על ידי האוסטרים ולאחר מכן על ידי הצרפתים, ורק עם איחוד איטליה במאה ה-19 פירנצה חזרה להיות עיר עצמאית עם שלטון מקומי איטלקי- ובזמן זה היא אפילו היתה בירת איטליה, עד אשר רומא נכבשה גם היא לידי האיטלקים ואז רומא הוכרזה כעיר הבירה.

ההיסטוריה של יהודי פירנצה היתה לעתים לא קלה (וזו בלשון המעטה). אמנם בימי שלטון מדיצ’י היהודים נהנו מהגנה של שליטי העיר, אך בתקופות אחרות חלו עליהם איסורים שונים, פורענויות וחוקים לא אוהדים. על כך תוכלו לקרוא בעמוד- פירנצה והיהודים.

חיי לילה בפירנצה

פירנצה עיר שוקקת ביותר מבחינת התרבות של חיי הלילה, שבכללי אינה כל כך סיפור גדול בשאר איטליה. אם נרצה לעשות השוואה מובנת יותר לתייר הישראלי, ניתן להקביל בין רומא כירושלים ובין פירנצה כתל אביב. פירנצה היא עיר עם הופעות וחיי לילה שוקקים (אם לא השוקקים ביותר במדינה), תרבות גדולה של פאבים ויציאות.

 

פירנצה בלילה 

תכנון הטיול בפירנצה

כמה ימים לתכנן לטיול בפירנצה?

מבחינה תיירותית את פירנצה ניתן לראות במספר צורות. הצורה הראשונה, היא לטייל בעיר מספר ימים (יותר מארבעה ימים). לא רבים הישראלים שבוחרים בצורה זו, ולרוב מדובר באנשים בעלי התעניינות באומנות הרנסאנס. פירנצה משופעת ועשירה ביותר במספר עצום של יצירות אומנות בעלות חשיבות מכרעת, במספר גלריות עם שם עולמי (גלריית האקדמיה ואופיצי). אך עושר גדול זה של יצירות הוא לא משהו שניתן להכיל בקלות בצורה עמוסה וצפופה כל כך, הרי כמה כבר יכול התייר המומצע לראות תמונה ועוד תמונה ועוד פסל ועוד פסל, אם אין לך התעניינות ספציפית וידע באומנות שירפד את ההקשרים לכל יצירות אלה? לכן רוב התיירים לא יעבירו הרבה ימים בעיר זו.

אופציה נוספת ונפוצה יותר היא להגיע אל העיר למספר קטן יותר של ימים- בדרך כלל בין יומיים לארבעה, כחלק מטיול עירוני בשאר איטליה. זוהי האופציה הנפוצה ביותר, של מספר קטן של ימים בהם ניתן באמת לחוות מהאווירה אך לא להתפוצץ יתר על המידה מגלריות ומוזיאונים (יש לזכור שבטיול כזה עוברים גם בערים אחרות כמו רומא או ונציה שגם הן ברוכות במוזיאונים).

האופציה הכי פחות מומלצת היא להגיע לפירנצה ליום אחד מעיר גדולה אחרת ברכבת מהירה (לרוב עושים זאת מרומא) ואז באותו יום עוד לחזור. אנו לא ממליצים על כך מפני שהנסיעה אל העיר היא לא קצרה (ועוד לסוע אותה הלוך חזור) ולא מספיקים ממש להנות ממנה ולראות בה משהו. אנו חושבים שכדאי לשהות בפירנצה לפחות לילה אחד.

גאוגרפיה והתמצאות בסיסית בעיר

נהר ארנו חוצה את העיר ממזרח למערב. צפונית לנהר תחומה בתוך החומות נמצאת העיר העתיקה, שהגרעין ההיסטורי שלה הוא מימי הביניים ובה נמצאים רוב אתרי התיירות המשמעותיים של העיר. דרומית לנהר העיר משתחררת קמעה והיא פחות צפופה ויש קצת יותר מרווח לנשימה, חלק זה מאופיין יותר על ידי גנים.

בפירנצה אין מטרו ויש (נכון לשנת 2017) רק קו טראם אחד, לכן התתניידות המרכזית בעיר היא ברגל או באוטובוסים (ומוניות). בהקשר זה ניתן להגיד שאם אתם מגיעים אל העיר לזמן קצר ולא רוצים לכתת את רגליכם, אולי דווקא פה אוטובוסים התיירים יהיה יעיל משום שאין מטרו בין כה וכה, וכך בקו אחד תוכלו לעבור בכל האתרים התיירותיים הרלווטיים (למידע נוסף על- אוטובוס התיירים של פירנצה).

הליכה ברגל היא לא חדשות רעות מדי, משום שיש צבר גדול של אתרי תיירות מרכזיים שהמרחק ביניהם קטן וממש סביר להליכה ברגל- ניתן ללכת את העיר העתיקה מקצה לקצה בחצי שעה.

עונת התיירות בפירנצה וחודשים מומלצים

פירנצה תמיד שוקקת בתיירים, ותמצאו קבוצות גדולות סביב האתרים המפורסמים כמו הדואמו של פירנצה אפילו בימים בהם מזג האוויר הכי גרוע. אם אינכם רוצים לבקר בזמן קר, כדאי להגיע באפריל כאשר מתחיל להתחמם אבל עדיין לא חם ולח מדי.

אל תחשבו להתחמק מהחום של הארץ אל פירנצה בחודש אוגוסט, כי אז גם שם חם מאוד. בזמן זה גם מרבית מתושבי העיר יוצאים לחופשה כדי לברוח גם הם מהחום, ורוב החנויות יהיו סגורות. ניתן לאמר בגסות שהמלצות אלו די דומות גם למילאנו.

לעומת זאת אם אתם מעדיפים לטייל בעיר שקטה ופחות הומה ולהרחק מההמון עדיף להגיע בינואר- פברואר אם כי יש לקחת בחשבון שחודשים אלו קרים.

הידעת? 
שכונת פלורנטין בתל אביב נקראת על שם מקימה- יעקב פלורנטין, שמשפחתו מוצאה מפירנצה- ששמה באנגלית הוא פלורנטין.

פירנצה בחורף (צילום:Matte92ברשיון ציבורי)

אתרים מרכזיים בעיר פירנצה

על כל אתר מהאתרים ברשימה זו כתבנו עמוד מידע שלם בנפרד, אליו תוכלו להגיע בלחיצה על התמונה / טקטס. בהמשך מתחת לרשימה זו תמצאו פסקאות קצרות על אתרים נוספים.

המלצות "הכל על"




*חשוב לדעת- המלצות אלו עוסקות יותר בתכנון הביקור בפירנצה וההתארגנות להגעה אליה. בכל עמוד באתר ישנן המלצות מפורטות ומדוייקות הנוגעות לנושא / האתר בו העמוד עוסק.

  • בפירנצה, כמו בירושלים- אין מטרו ויש (נכון לשנת 2017) רק קו טראם אחד. אבל אלו לא חדשות רעות מדי, משום שיש צבר גדול של אתרי תיירות מרכזיים שהמרחק ביניהם קטן וממש סביר להליכה ברגל- ניתן ללכת את העיר העתיקה מקצה לקצה בחצי שעה.
  • בזמן הליכה במדרחובים יש להיות עירניים ולשים לב לקורקינטים חשמליים- הם שקטים ומהירים, ובעונת הקיץ לעתים חוצים דרך פלאזות.
  • הכניסה לעיר העתיקה לרכבים אסורה, ורחובות רבים אחרים צרים מדי לאוטובוסים, לכן סיורי אוטובוס או סיורים מודרכים ברכב. כניסה ברכב בכלל אל העיר העתיקה בכלל אינה אפשרית שלא לדבר על חניה, למידע נוסף – השכרת רכב בפירנצה.
  • שימו לב שבמסעדות יש מחירים שונים לישיבה, עמידה וטייק אוואי. אם אתם מתכננים לשבת בדקו תמיד מראש מהו המחיר כי לעתים ההבדל בין טייק אוואי לישיבה הוא בין מפתיע למגוחך (בקטע הרע של המילה).
  • פירנצה בכללי עיר די בטוחה, אבל יש לשים לב באזורים תיירותיים מרכזיים והומים ולהזהר מכייסות, בעיק באזור תחנת הרכבת סמטה מריה נבולה ועל אוטובוסים צפופים.
  • יש אפשרות לשמירת חפצים במיקומים נוחים בפירנצה, לדוגמא ליד תחנת הרכבת סנטה מריה נובלה, פאלאצו פיטיבזיליקת סן לורנצו, הדואומו ועוד- הזמנה דרך האתר bagBnB. אופציה זו נוחה במיוחד למי שעוצר לרגע, קופץ לעיר לראות מספר אתרים, ואז ממשיך הלאה בדרכו. אנחנו השתמשנו בשירות הזה ברומא, והיינו מרוצים מאוד, במיוחד מהנוחות ומכך שלא היינו צריכים להמתין בתור כדי למסור או לאסוף את המזוודה. לכל אתר שמירת חפצים שעות פעילות משלו, ואפשר לבחור באתר שפעיל 24/7.
  • יש לשים לב שגלריות ומוזיאונים רבים סגורים בימי שני, הדבר תקף לגלריית אופיציגלריית האקדמיה ופאלאצו פיטי. כמו כן אתרים רבים סגורים ב-1 לינואר וב-25 לדצמבר. מוזיאונים שכן פתוחים בימי שני הם: הדואמופאלאצו וקיובית הכנסת הגדולמוזיאון ברג’לוגני בובולי (למעט ימי שני הראשונים והאחרונים של כל חודש בהם הגנים סגורים), קפלת בראנקאצ’ימוזיאון גלילאומוזיאון לאונרדו דה וינצ’יקפלת מדיצ’י (למעט ימי שני הראשונים, השלישיים והחמישיים בכל חודש בהם הקפלה סגורה) ומוזיאון פייטרה דורה.
  • מוזיאונים לאומיים בפירנצה מאפשרים כניסה חינם ביום ראשון הראשון של החודש. דוגמא למוזיאונים שכאלה הם פאלאצו פיטיגלריית אופיצי,גלריית האקדמיה והמוזיאון הלאומי ברג’לו. יש לקחת בחשבון שבימים אלו המוזאונים יהיו עמוסים אפילו יותר מהרגיל.
  • בדומה לסיאסטה של ספרד, גם באיטליה נהוגה הפסקת צהריים בין השעות 13:00-16:00, במהלכה העובדים שבים הביתה לבשל ולאכול או יוצאים לאכול בסביבה מקום העבודה אם הבית רחוק ממנו. יש לקחת בחשבון שבזנמן זה מסעדות ובתי קפה יהיו פתוחים, אך בתי עסק אחרים כמו חנויות יהיו סגורים. מספר בתי עסק של החנויות הגדולות ביותר, וחנויות התיירים, עדין יהיו פתוחים בצהריים, אך רוב בתי העסק הקטנים והלא תיירותיים פורשים לסיאסטה. כמו כן יום שני הוא יום קצר בו עובדים רק אחרי הצהריים, בערך בין השעות 15:30-19:30.
  • בחודש אוגוסט תושבים רבים יוצאים לחופשת הקיץ, העיר מתרוקנת ובתי עסק רבים, אפילו חלק מאתרי התיירות המרכזיים, סגורים במשך חודש זה.
  • טיפים – באיטליה לא נהוג לתת טיפ. אין צורך לתת טיפ על דברים פשוטים כמו קניית קפה, במוניות, או בפיצריות. למרות שחלק מהתיירים משאירים טיפים, המקומיים יעשו זאת רק עבור שירות מצוין (כמו במסעדות יוקרה), או ישאירו את העודף במקרה ולא ירצו להמתין שהמלצר יחזור איתו (לדוגמא אם משלמים עם שטר על 100 על סכום של 99). לעובדי בית מלון שסוחבים את התיקים או מי שמבצע בעבורכם פעולה מתישה לעומת זאת נהוג לתת טיפ.
  • תשלום לתחבורה ציבורית – יש לרכוש כרטיסים לאוטובוס / טראם לפני העליה, בדוכן עיתונים -אדיקולה (edicola) או חנות טבק – טבקאיו (tabaccaio). יש לשים לב שבפירנצה, לא כולם מוכרים כרטיס לטראם (שלא משמש את רוב התיירים כי הוא לא עובר בין האתרים המרכזיים), לכן אם אתם מתכננים לסוע בטראם רכשו מספיק כרטיסים מבעוד מועד. אם אתם מתכוונים לסוע בתחבורה הציבורית ביום ראשון (בו חנויות סגורות) כדאי לרכוש את הכרטיסים מראש כדי שלא תאלצו להתרוצץ בחיפושים אחר מקום לרכישת כרטיס.

לקריאה / שמיעה נוספת על פירנצה ואמניה:

המלצות כלליות של גולשים על פירנצה

תגובות והמלצות אלו עלו בקבוצות השותפות שלנו – פירנצה למטיילים ואיטליה למטיילים:

  • אז שוב טרי מהשטח. נסענו לפירנצה. רכבת הלוך חזור שעה וחצי לכל כיוון. בדיעבד הייתי מוותרת. לא כי פירנצה לא מדהימה. אלא כי רומאמדהימה ועכשיו חסר לי יום בה. ופירנצה…. אחחחח שונה לגמרי מרומא. קטנה שיקית מלא אופנה ונעליים ואוכל אפילו יותר טעים הכל עוד יותר במרחק הליכה מהממת, אבל שווה טיול בפני עצמה ולא ככה על הדרך יום.
  • אשמח להמלצות בפירנצה. מה לא להפסיד (יום אחד ולא חובבי מוזיאונים)? מסעדה במחיר סביר שמגישה אוכל מקומי.
    •  Ponte Vecchio עדיף מוקדם בבוקר, כשרואים משהו ולא רק תיירים. הקתדרלה ומגדל הפעמונים בית הכנסת הגדול.
    • בית הכנסתדלתות גן העדן, הדואומו, ולמצוא את הבניין שמודבק עליו כסף. אני לא זוכרת את שם הרחוב, אבל זה בניין שהדביקו עליו כסף מזוייף כדי למחות על יוקר המחייה.
    • שוק האוכל ליד התחנה המרכזית! הגנים של ארמון משפחת מדיצ’י.
    • ממליצה לך מאד על מסעדת ״Mario״, מסעדה עממית קטנה מאחורי שוק סן לורנזו. פתוחה רק בשעות הצהריים, רוב הסועדים מקומיים, מצרפים לשולחן עם אנשים נוספים. החוויה של האוכל ועם אנשים לא מוכרים- חווייתית! אוכל טעים ולא יקר. אנחנו מאד נהננו!

[wpgmza id="16" cat="5" marker="2129" zoom="16"]