פירנצה לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

היסטוריה של הקהילה היהודית בפירנצה על קצה המזלג ואתרים חשובים לדתיים ושומרי מסורת בפירנצה

היסטוריה של הקהילה היהודית בפירנצה

קהילת יהודי פירנצה היא מהשלישית בגודלה באיטליה (אחרי רומא ומילאנו) ולה היסטוריה ארוכה ועשירה. היא חוותה במשך 800 שנות קיומה עליות וירידות ביחס שקיבלה מתושבי העיר ומנהיגיה.

ניתן לאמר בכללי שבזמן שלטונה של משפחת מדיצ’י היהודים נהנו מיחס מגן ומזכויות מצד השלטון לצד התססות מצד המטיפים הנוצרים ופורענויות מצד המאמינים הנוצרים. חלק משליטי משפחת מדיצ’י הגנו על היהודים מפורענויות אלו. לעתים היהודים קיבלו זכויות שוות או זכויות יתר והורשה להם לעסוק בהלוואה בריבית.




לעומת זאת בזמנים שמפשחת מדיצ’י הובסה ולא עמדה בשלטון העיר היחס ליהודים לא היה אוהד וכלל. דוגמאות לכך הן בין היתר החובה על נשיאת תלאי צהוב על בגדיהם (במאה ה-15, עוד הרבה לפני מלחמת העולם השניה), הנחיות לקוד לבוש מוגדר שיזהה אותם כיהודים ויפריד אותם מהנוצרים,  איסורים על עבודה במקצועות חופשיים, ריכוז היהודים בגטו (מונח הגטו נולד במאה ה-16 עם הגטו הונציאני ובהמשך הגטו היהודי ברומא), החרמה ושריפת ספרי תלמוד ולעתים אף גירוש מהעיר. שלטונה של משפחת מדיצ’י הגיע במספר תקופות, וכך היהודים חוו תקופות של עליות ומורדות במשך השנים.

הגטו היהודי בפירנצה בשנת 1882 (צילום מתוך הספר Piero Bargellini, Com’era Firenze 100 anni fa)

בסוף המאה ה-18 הוחלט על ידי מועצת העיר על פינוי הגטו היהודי לטובת בנייה באזור והיום ניצבת שם כיכר הרפובליקה. יהודי העיר שעד אז התגוררו במרוכז נפוצו למקומות שונים בעיר. דבר זה הוביל לתוכניות הקמה של בית כנסת חדש ולידו מבני קהילה נוספים, וכך נבנה בית הכנסת הגדול.

עם הקמת ממשלת הבובות של מוסיליני בסאלו (שנמצאת באגם גארדה בצפון איטליה) יצאה הנחיה לאסור ולשלוח את יהודי איטליה למחנות ההשמדה הנאציים. רוב יהודי איטליה שנרצחו בשואה הגיעו דווקא מצפון המדינה, וכך בפירנצה מצב החללים היה קטן יחסית לשאר המדינה (כ-250 מיהודי פירנצה נשלחו ורובם נספו לעומת 7,680 נספים מאיטליה כולה) ורובם לא נשלחו להשמדה אם כי חוו השפלות ותנאי חיים קשים. עם נצחון בעלות הברית ושחרור איטליה עזבו חלק מיהודי העיר את פירנצה ועלו לארץ.

למרות היסטוריה קשה זו, כיום הקהילה בעיר היא כאמור אחת מהגדולות במדינה, מונה כ-1,200 איש (הקהילה הגדולה ביותר בעיר התקיימה בשנת 1900 עם 3,000 יהודים) ומספקת שירותי דת לכל מחוז טוסקנה. יהודי פירנצה דוברים ניב איטלקי מקומי ייחודי להם ולמרות שכיום יהודי הקהילה פזורים בכל העיר, האבן השואבת לקהילה הוא בית הכנסת הגדול (עליו כתבנו בהרחבה בעמוד משלו).

למרות ההיסטוריה הארוכה של היהודים בעיר, ליהודים המבקרים בעיר אין הרבה מה לראות מבחינת תרבות יהודית, בניגוד לדוגמא לרומא שמציעה את הרובע היהודישער טיטוס ומגוון מסעדות מאפיות ואפילו בתי קפה כשרים. העניין היהודי המרכזי הוא בית הכנסת והמוסדות הסובבים אותו, שכולם נמצאים ממש לידו.

פסיפס מגן דוד ברצפת בית הכנסת הגדול בפירנצה (צילום מערכת האתר)

אתרי עניין ליהודים בפירנצה

בית הכנסת הגדול

האתר המרכזי שמשמעותי עבור דתיים ושומרי מסורת הוא כמובן בית הכנסת הגדול (-מידע מורחב על – בית הכנסת הגדול בעמוד נפרד)- אשר נמצא ברחוב Via Luigi Carlo Farini, 6. גם אם אינכם מתכוונים להגיע אליו לתפילה, וגם לחילונים, בית הכנסת יפה מאוד בפני עצמו ובעל עיצוב מורי מרשים- אם אתם מתכננים להשאר בעיר יותר מיומיים מומלץ לראותו.

בית הכנסת, שקירותיו ותקרתו מצופה ערבסות צבעוניות, מבט מעזרת הנשים (צילום מערכת האתר)

מסעדות ואוכל כשר בפירנצה

ממש צמוד לבית הכנסת נמצאת מסעדה כשרה בשם רות המציעה אוכל צמחוני (ליתר דיוק מדובר באוכל חלבי ולא צמחוני, שכן הם מגישים דגים). הכתובת היא Via Luigi Carlo Farini, 2a, מספר טלפון 0552480888.

שלט בכניסה למסעדה הכשרה (צילום מערכת)

מודעה המפרסמת את מסעדת רות הכשרה בכניסה לבית הכנסת (צילום מערכת)

קרוב למסעדה נמצא סופר בשם השוק הכשר (Kosher Market) ברחוב Via dei Pilastri, 7a/r. בסופר תמצאו מגוון מוצרים כשרים כולל אוכל קפוא מוכן לחימום (לא זול במיוחד), מנות חמות מוכנות שניתן גם להזמין אל בית המלון ותפריט כריכים עשיר. כמו כן תוכלו למצוא גבינות מקומיות כשרות. תוכלו לקפוץ לחנות, להצטייד בסנדויצ’ים למהלך היום ובערב לסעוד במסעדת רות.

אופציה נוספת לאוכל כשר היא בית חבד, שנמצא גם באותו רחוב של הסופר. בבית חב”ד ניתן להצטרף לארוחה ראשונה ושניה של שבת.

בית חב”ד בפירנצה (צילום מערכת האתר)

היתה בעבר קצביה בשם Polleria Giovannino ב-Via dei Macci 106 במרחק הליכה מבית הכנסת אך לפי המידע שלנו היא כבר לא פעילה.

בשוק סנט אמברוג’ו (Sant’Ambrogio Market) שנמצא במרחק 5 דקות הליכה מבית הכנסת, בכתובת Piazza Lorenzo Ghiberti, ישנו קצב בשם Macelleria Falsettini המציע בשר כשר עם משגיח מקומי שנוכח במקום.

בנוסף גם בית המלון אריזונה המתואר בהמשך מציע ארוחת בוקר כשרה.




בתי מלון כשרים בפירנצה

בניגוד לרומא בה ניתן למצוא מספר מלונות וגסט האוסים כשרים, או לסירמיונה באגם גארדה שם גם יש מלון כשר, בפירנצה אין מלונות כשרים. המלון המומלץ על ידי דתיים ושומרי מסורת המבקרים בעיר הוא בית המלון אריזונה שנמצא גם הוא ממש צמוד לבית הכנסת ולמסעדה, הוא אמנם אינו כשר אך מציע ארוחות בוקר כשרות והכניסה לחדר מתבצעת עם מפתחות ולא עם כרטיס אלקטרוני מה שמאפשר שהיה נוחה בשבת. יש לשים לב שהוא אמנם נוח מאוד בשל ארוחת הבוקר ובשל הקרבה לבית הכנסת, אך חלק מהמבקרים בו התלוננו כי המחיר לא מצדיק את הרמה שלו (שאינה מהגבוהות ביותר) וכי הוא מיושן ולא מתוחזק בצורה טובה. כמו כן הלינו על כך שארוחת הבוקר הכשרה די דלה. למידע מורחב על- מלונות לדתיים ושומרי מסורת בפירנצה.

מפה