גלריית האקדמיה | Galleria dell'Accademia

בעמוד זה תמצאו את כל המידע החשוב לתייר הישראלי המבקר בגלריית האקדמיה בפירנצה  "בית הספר הראשון לרישום ואומנות בסגנון הרנסאנס של איטליה". בעמוד נענה על השאלות כמו מה הולכים לראות? איך להגיע? נסקור אפשרויות הזמנת כרטיסים, קצת היסטוריה וגם כמובן איך לחסוך את התור שיכול להיות ארוך.

מידע כללי

גלריית האקדמיה של פירנצה (Galleria dell'Accademia di Firenze) הוא מוזיאון לאומנות בפירנצה, הידוע בעיקר בשל הפסל ״דוד״ שנמצא בו. הפסל נוצר על ידי מיכאלנג׳לו שהיה מתלמידי הגלרייה והפך להיות אחד מהשמות הגדולים של אמני הרנסאנס, בעיקר בפיסול (למעשה עם פסל זה הוא התפרסם). זהו מוזיאון האומנות השני המבוקר ביותר באיטליה, אחרי גלריית אופיצי– והוא קטן יותר ומתמחה יותר בפרטים.

הגלריה נוסדה בסוף המאה ה-18 על ידי לאופולד השני, דוכס טוסקנה שהיה לימים קיסר האימפריה הרומית הקדושה. הוא היה בית הספר הראשון לאומנות ורישום בסגנון הרנסאנס, אולי החשוב מביניהם באירופה. כמאה שנה לאחר היווסדה הועבר אליה פסל דוד, שנמצא בזמנו בכיכר הסניורה, בכדי ליצור במקום מוזיאון מיכאלנג׳לו לרגל 400 שנה ליום הולדתו של האמן ולשמר את הפסל. הפסל שניצב בכיכר היום הוא העתק, ואילו זה במוזיאון הוא המקור.

**פרסומת**



מה רואים בגלריית האקדמיה?

פסל דוד – מידע כללי והיסטוריה

דוד הוא פסל בגובה של קצת יותר מ-5 מטר (כלומר קצת פחות משתי קומות!) שפוסל על ידי האמן מיכלאנג׳לו בשנים 1501-1504. פסל דוד הוא מבין המפורסמים בעולם ולא בכדי, הוא נחשב ליצירת פאר לא רק בפני עצמו אלא גם משום הסימבוליות הרבה שנקשרת בו לעיר פירנצה. הפסל עשוי ברמת גימור ודיוק כזו, שניתן לראות את גבותיו המקובצות, את הכיווץ בצורו ואפילו את הורידים בידי הימנית המורדת.

הפסל הוזמן במטרה להיות חלק מסדרת 12 פסלי דמויות מהתנ״ך והברית הישנה לגג קתדרלת פירנצה. העבודה עליו החלה בסביבות 1464 על ידי אגוסטינו די דוצ׳ו שהספיק ליצור רק את תחילת הרגליים ותחילת הגו מגוש השיש הענקי שהובא במיוחד מצפון הרי האפנינים הטוסקניים. העבודה נפסקה מסיבות לא ברורות, נעצרה ל-10 שנים נוספות, אז נמשכה לזמן קצר על ידי אנטוניו רוסלינו ונזנחה למשך 25 שנים במהלכן השיש נשאר חשוף למזג האוויר בחצר סדנת הקתדרלה. ב-1501 זכה מיכלאנג׳לו, שהיה רק בן 26 שנים במשימה להמשיך את הפסל (משימה עליה התמודד מול לאונרדו דה וינצ׳י) ויצר אותו במשך לא פחות משנתיים שלמות.

רכישת כרטיסי כניסה, דילוג על התור וסיורים מודרכים בגלריית אופיצי

בשלב זה, לרשויות פירנצה לא היה ברירה אלא להשלים עם העבודה שיהיה בלתי אפשרי להעלות את הפסל המוגמר, ששקל יותר מ-6 טונות, אל ראש הדואמו. לאחר התייעצות עם ועדה של תושבי העיר וביניהם אמנים רבים, הוחלט להעביר את פסל דוד אל  הכניסה של פאלאצו וקיו בכיכר הסניורה. בשל גודלו העצום ומשקלו הרב, לקח ארבעה ימים להעביר את הפסל מרחק קצר זה של כ-800 מטר… הפסל המקורי ניצב שם חשוף לפגעי מזג האוויר עד שנת 1873 אז הועבר אל מקומו הנוכחי בגלריית האקדמיה. 37 שנים מאוחר יותר, הציבו בכיכר העתק של הפסל אותו תוכלו לראות היום. הפסל המקורי סובל מסדקים בקרסוליים, תוצאה של נשיאת 6 טון שיש במשך יותר מ-500 שנה…

ניתן לראות בפסל דוד את ורידי ידו הימנית (צילום: Jörg Bittner Unnaתחת CC BY 3.0)

פסל דוד סימל עבור הפלורנטינים את הגנת חירויות האזרח, על ידי רפובליקת פירנצה, שהקנתה לה מעמד עיר מדינה עצמאית. הרפובליקה, חשה מאוימת על ידי מדינות חזקות יותר (איטליה בזמנו לא היתה מדינה אחת מאוחדת אלא מורכבת ממדינות רבות באיזורים שונים של הארץ שלכל אחד מהם אופי ופוליטיקה משלו), וכמו כן על ידי ההגמוניה של משפחת מדיצ׳י, שהשתמשה אף היא לא אחת בסימבוליות שבפסלים כדי לפאר את נצחונה במהלך ההיסטוריה רצופת הנצחונות והמפלות של הרפובליקה נגד משפחת אצולה זו. פסל דוד הוצב בכיכר כך שעיניו פונות אל כיוון רומא.

אנקדוטה ירושלמית קטנה היא שעיריית פירנצה התכוונה להעניק לירושלים העתק של הפסל במלאת 3000 שנה לכיבוש עיר הקודש על ידי המלך דוד. המטרה היתה להציבו במוזיאון מגדל דוד, אך בשל לחץ מצד גופים חרדים שהתנגדו להצבת פסל עירום, ההצעה נדחתה. גם עיר הבירה של הממלכה המאוחדת לא חפה מפוריטניות, והשמועות אומרות כי כאשר מלכת בריטניה או אנשים נכבדים מבקרים במוזיאון ויקטוריה ואלברט שבלונדון דואגים להצניע את איבר מינו של העתק פסל דוד שנמצא שם בעלה תאנה מגבס.

ראשו של דוד פונה אל רומא (צילום: Jörg Bittner Unnaתחת CC BY 3.0)

מה בגלריה?

במוזיאון תוכלו לראות, חוץ מפסל דוד, פסלים נוספים של מיכאלאנג׳לו, חלקם לא זכו להשלמה מעולם. בנוסף האקדמיה מכילה אוסף גדול של ציורים של אמנים פלורנטינים, בעיקר מהמאות ה-14 עד ה-17- הפרוטו-רנסאנס עד סוף הרנסאנס.

סרטון המציג את מוזיאון האקדמיה שבפירנצה

המלצות "הכל על"

**פרסומת**



  • גלריית האקדמיה מומלצת לביקור למי שמוצא עניין באומנות של מיכאלנג׳לו או מעוניין לראות את פסל דוד. העניין העיקרי בגלרייה הם המוצגים שבתוכה, ואין טעם להגיע לראות את המבנה רק מבחוץ. למי שמחליט להגיע לגלריה, מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש משום שהתור בכניסה הוא ארוך ומתיש, לעתים אפשר להזמין מראש אפילו באותו יום- אך לא זה המצב בקיץ שבו המקום עמוס ביותר.
  • באתר זה יש יתרון בהדרכה שתסביר על האומנות שבפנים ותראה את הפנים המעניינים והמרתקים מאחורי התמונות והפסלים, אך זה לא חובה- אפשר להנות מהאומנות גם בלי ההדרכה המסודרת. ההדרכה מתאימה למי שמעוניין ללמוד על האומנות הרנסאנסית.
  • כמו בהרבה גלריות בפירנצה, ביום ראשון הראשון של כל חודש הכניסה למוזיאון חינם. יש לקחת זאת בחשבון שמשום כך הגלריה תהיה אפילו עמוסה מהרגיל (שהוא די עמוס) בימים אלה. בנוסף, בעלי מוגבלות בתנועה ומלווה אחד זכאים לכניסה חינם (לא משנה לאיזו מדינה הם תושבים) בהצגת מסמכים מאשרים, אך כדאי לתאם מראש עם המקום ולהזמין את הכרטיס מראש על מנת לחסוך המתנה בתור הארוך. למידע נוסף – מלונות נגישים בפירנצה לבעלי מגבלויות בתנועה.
  • הגלריה נמצאת בשוליה הצפוניים של העיר העתיקה, היא עדיין חלק ממנה אבל לא צמודה לשאר אתרי התיירות המרכזיים של העיר. בשל סיבה זאת היא פחות מתאימה להגעה ברגל, אך יש ממש לידה תחנת אוטובוס וזו הדרך הטובה ביותר להגיע אל המקום. בהקשר זה נציין כי העיר העתיקה של פירנצה אינה נגישה ברכב בכלל לכן ממש לא כדאי (וגם בלתי אפשרי) להגיע לכאן עם רכב שכור, למידע נוסף בנושא ראו- השכרת רכב בפירנצה והשכרת רכב באיטליה.
  • הגלרייה נמצאת באזור של פלאסה מדיצי, מבצר סן מרקו והאזור היהודי של פירנצה, לכן למי שמגיע לאתרים אלה מומלץ לשלב את הביקור בה יחד איתם.
  • אם אתם מעוניינים רק בפסל דוד ובפסל חטיפת הנשים הסביניות, וקצרים בתקציב, תוכלו לראות העתקים שלהם בלוג׳ה דה לאנזי שבכיכר הסיניוריה (אם כי יש לציין שלמרות שההעתקים דומים מאוד, הם ממש לא מתקרבים להרגשה של לראות את המקור).
  • אין לבלבל בין גלריית האקדמיה של פירנצה שהיא אתר מאסט בעיר שמגיעים אליו גם אם מגיעים לזמן קצוב בפירנצה, לבין גלריית האקדמיה של ונציה שהיא אתר חשוב בה- אך לא בחשיבות עליונה ומי שמגיע לזמן קצר בעיר מדלג עליה.
  • הגלריה קטנה יחסית לכן בתכנון הביקור שלכם קחו זאת בחשבון שלא נצרך זמן רב כדי לבקר בה (אלא אם כן אתם לא מזמינים כרטיס מראש, ואז זמן ההמתנה יהיה ארוך, במיוחד בקיץ).
  • אם אתם מבקרים בפירנצה בקיץ כדאי לשמור את הביקור בגלריה לשעות הצהריים החמות, אז תוכלו להתחמק מהשמש ולהנות מהצל בפנים. אותה הערה גם תקפה לימים גשומים בחורף.
  • אזור זה הוא אופציה טובה למלונות למי שרוצה להיות קרוב לגרעין הראשוני של העיר העתיקה אבל לא ממש בתוכו, מה שמאפשר מיקום שקט מהמולת התיירים (שהיא משמעותית מאוד בפירנצה בעונה!) אך עדיין במרחק הליכה סביר מהאתרים החשובים של פירנצה, למידע מורחב על- מלונות ליד גלריית האקדמיה.
  • להמלצות כלליות על פירנצה- ראו פירנצה מידע כללי – המלצות.

לקריאה נוספת:

  • בשנת 2010 הוצב העתק פיברגלאס של פסל דוד בגודל אמיתי על גג קתדרלת פירנצה ליום אחד. פה תוכלו למצוא על כך כתבה עם התמונות של דוד כמו שהוא היה אמור להראות (באנגלית).

תגובות והמלצות אלו עלו בקבוצות השותפות שלנו: פירנצה למטיילים ואיטליה למטיילים:

  • ערב טוב, איפה אני יכולה להזמין כרטיסים למוזאון האקדמיה בפירנצה? מאיזה אתר? בדקתי בלמטייל הם גובים 21 יורו לאדם – זה אם אני לא טועה 10 יורו יותר יקר – האם בתחילת דצמבר יש תור? או שאז התורים הם קצרים וניתן לקנות כרטיס במקום? תודה לכל המשיבים.
    • הכי כדאי באתר הרישמי, ובערך שבוע-שבועיים מראש, אחרת נגמרים הכרטיסים (מניסיון..) וצריך לפנות לאתרים אחרים. כנ"ל לגבי האופיצי. אם אני זוכרת נכון, המחיר 16€.

מידע שימושי על גלריית האקדמיה

שעות פתיחה

שלישי- ראשון בשעות 8:15-18:50, בימי שני ובתאריכים 1/1, 1/5 ו-25/12 סגור.

כתובת

Via Ricasoli, 58/60, 50121 Firenze.

אתר רשמי
הגעה
directions_bus
אוטובוס

קווים 1, 4, 6, 7, 10, 11, 14, 17, 19, 20, 23, 25, 31 ו-C1.

צור קשר
פרטי הפונה (חובה למלא)

בנה לעצמך חופשה
מלונות
טיסות
רכב
כדורגל

סנן על ידי