אוכל בונציה

כל המידע על אוכל בונציה

מידע כללי

האוכל האיטלקי ידוע בעולם כולו כאוכל מגוון וטעים, והוא נחשב לפופולארי מאוד בקרב ישראלים רבים. כמובן שגם בונציה תוכלו ליהנות מאוכל איטלקי איכותי, ולאו דווקא במסעדות הגורמה. זהו אחד היתרונות כשמטיילים באיטליה – גם מסעדת פועלים פשוטה מציעה לתייר הישראלי מנות משובחות במיוחד.

לוונציה היסטוריה קולינארית מכובדת. זאת בזכות מיקומה הגיאוגרפי, שכולל מצד אחד חיבור לים, מצד שני שטחים חקלאיים עשירים, ומצד שלישי קרבה להרים. התפריט הוונציאני ייחודי מאוד ולא תוכלו למצוא כמותו במקומות אחרים באיטליה. בראש ובראשונה שווה לדבר על האורז. האורז הגיע לאזור ונטו מהמזרח הרחוק דרך ספרד ומאז זמן זה, ונציה היא מהאזורים החשובים ביותר באירופה לגידול אורז. ונטו הוא מולדת הריזיטו וניתן למצוא פה באזור ריזוטו מכל הסוגים. אומנם הפסטה המזוהה עם ונטו היא ביגולי (סוג של פאסטה עבה שביחס לסוגי פאסטה אחרים הרבה פחות מוכרת לחיך הישראלי), אך היום ניתן למצוא בונטו פסטה מכל הסוגים כאשר כאן מאוד מקובל לאכול אותה עם ירקות ו/או פסטו (תבלין מאוד פופלארי בונטו באופן כללי). גם בשר לא חסר כאן, בראש ובראשונה ניתן להזכיר את הקארפציו שונציה נחשבת כמולדתו.

כמובן שדגים ופירות ים גם הם עמודי תווך במטבח של האזור – מולים, צדפות, סרדינים, סרטנים (במיוחד גראנצ’אולה – הסרטן של ונציה) נמצאים בכל מסעדה.
ואי אפשר בלי מתוק. קנה הסוכר הגיע לאיטילה ולאירופה דרך ונציה, ואנשי האזור פשוט אוהדים מתוק. הקינוחים באזור הם שם דבר – כאשר מעל כולם גאוות מחוז ונטו הוא הטרמיסו שכנראה מגיע מפה.

מצפון לונציה אפשר למצוא הרבה מאוד מאכלים המגיעים ממרכז אירופה, מגולש ועד שטרודל.

היום נפוצים בונציה מאכלים שמגיעים גם מאזורים אחרים באיטליה ואירופה. חלקם כמו הלמנצ’לו והסורבה הוטמעו במטבח המקומי, וחלקם קיבלו טוויסט מקומי כמו פיצות עם תוספות של מולים מקומיים, והפולנטה – סוג של ממאליגה רומנית בגרסה איטלקית (והרבה יותר טעימה).

אוכל בונציה זה לא רק מסעדות – חנות מזון טיפוסית בונציה (צילום מקורי)




מונחים בסיסיים ומאכלים פופולאריים בונציה

לפניכם מספר מונחים שיעזור לכם להתאקלם בנוף המסעדות של ונציה בפרט ובאיטליה בכלל (למידע נוסף על אוכל באיטליה).

פרימו (Primo) – מנה ראשונה. לרוב מדובר במנות קלילות שנועדו לעורר את התיאבון ולא בהכרח להשביע.

אנטי פסטי (Antipasti) – שם נוסף למנות פתיחה – מתאבנים. בארץ מקובל להתייחס לאנטי פסטי כירקות מאודים, אך בונציה (ובאיטליה בכלל) מתייחסים לכל מנה ראשונה כ״אנטי פסטי״.

צ׳יקטי (Cicchetti) – מנות קטנות כמו טבעות קלמרי, זיתים מטוגנים, קציצות תפוחי אדמה או ביצים, מוגש על לחם קלוי או פשטידת פולנטה קטנה. מתאים כחטיף או כתוספת למנה, לרוב מוגש בפונדקי דרכים ומסבאות. זהו אוכל שאפשר לאכול עם הידיים או עם קיסם שיניים – קטן (מזכיר מאוד את הטאפאס הספרדי).

צ׳יקטי ביצים על מצע טוסטונים (רישיון(צילום: Ben & Lisa Waters)

צ׳יקטי סלט דג קוד על מצע פולנטה (רישיון(צילום: Ben & Lisa Waters)

טרמסיני (Tramezzini) – משולשי כריכים קטנים מלחם לבן מלאים ברצועות עוף, סלט טונה, גבינות או ירקות טריים.

ארטישוק בנוסח יהודי (Carciofi alla Giudia) – מנת הדגל של יהודי איטליה – ארטישוק צעיר מבושל בלימון, שמן זית ותבלינים.

מינסטרונה (Minestrone) – זהו שם משותף למרקים איטלקיים העשויים מירקות ולעתים מגיעים בתוספת פסטה או אורז. רוב מרקי המינסטרונה מכילים שעועית, בצל מטוגן, סלרי, גזר, ציר ועגבניות.

קרפצ׳יו (Carpaccio) – פרוסות דקיקות (לרוב של בשר בקר, אך ייתכן גם מבשר עגל או דג) של בשר נא (לא מבושל), מוגש לרוב כמתאבן. בגרסת הבקר מוגשת המנה ברוטב של שמן זית ומיץ לימון או חומץ בלסמי, לרוב עם עלים ירוקים כגון רוקט (ארוגולה) ופרוסות דקיקות של גבינת פרמז’ן.

סקונדו (Secondo) – מנה עיקרית. לרוב המנות העיקריות בונציה יכללו סוג מסויים של פסטה או ריזוטו.

ריזוטו (Risotto) – בונציה פופולארי במיוחד ריזוטו בגוון שחור, אותו קיבל מדג הדיונון (המייצר דיו שחור) שנפוץ באיזור.

ריזוטו ונציאני טיפוסי – אותו תפגשו במסעדות ונציה (צילום מקורי)

ביגולי (Bigoli) – סוג הפסטה הנפוץ באיזור ונטו ובונציה. מדובר בפסטה מעט עבה יותר מהספגטי הפשוט (זה שהילדים אוהבים). לפי המסורת מכינים את הפסטה מביצי ברווזים וקמח כוסמת, אך כיום מכינים אותה בעיקר עם ביצי תרנגולת וקמח מחיטה מלאה.

ואיך אפשר בלי רוטב לפסטה? כל הרטבים הם בצבעים המרכיבים יחד את דגל איטליה – אדום (רוטב עגבניות – Pomodori), לבן (רוטב אלפרדו – Alfredo) וירוק (רוטב פסטו – Pesto). ולכן גם מקובל לקרוא לפסטה ברוטב עגבניות – פסטה אדומה (Pasta Rossa), לפסטה ברוטב אלפרדו – פסטה לבנה (Pasta Bianca) ולפסטה ברוטב פסטו – פסטה ירוקה (Pasta Verda).

שרימפסים (Gamberetti) – לרוב מוגשים מטוגנים כמנה ראשונה, או מבושלים לצד פסטה או ריזוטו.

כבד וניציאני (Fegato alla Veneziana) – אחת ממנות הדגל של ונציה. המתכון המקורי כולל כבד חזיר אבל היום ניתן למצוא גם מנות דומות עם כבד עגל או כבד בקר. הכבדים מוקפצים עם בצל, חמאה, שמן זית ופטרוזיליה.

מסדואן פירות (Macédoine de fruits) – סוג של סלט פירות, קינוח נפוץ בצרפת, איטליה, ספרד ואמריקה הלטינית.

ג’לאטו (Gelato) – זהו קינוח איטלקי קפוא עשוי מים וחלב או חלב סויה, משולב בטעמים, ממתיקים ומייצבים. או במילים פשוטות יותר – גלידה.

Bardilino, Valpolicella ו- Soave – אלו יינות המגיעים כולם מאיזור ונטו.

ביגולי (Bigoli) – פסטה ונציאנית

ביגולי (Bigoli) – פסטה ונציאנית




המלצות על אוכל בונציה

  • כדאי להימנע מלאכול דגים או פירות ים בימי שני. זהו היום בו שוק הדגים סגור (כמו גם רוב מסעדות הדגים), ואם מסעדה נותנת את האפשרות – משמע הדגים אינם טריים.
  • ישנם הרבה מלכודות תיירים בונציה במחירים גבוהים ואוכל פחות אותנטי. הסכנה ליפול בסוג כזה של מלכודת היא בעיקר באזורים המרכזיים לביקור כמו כיכר סן מרקו. אם תעמיקו פנימה לתוך סמטאות העיר הסיכוי למצוא מסעדות טובות יותר עולה. באופן כללי אנו ממליצים פשוט להסתמך על ביקורות על מסעדות באתרי המידע השונים.
  • אם אתם רוצים להנות מחווית אכילה ונציאנית אמיתית יש הרבה אופציות שאינם רק מסעדה – אפשרי לקנות מצרכים בשוק ריאלטו ולבשל בעצמכם (מעולה ללנים בדירה, למשפחות ולשומרי כשרות).
  • ניתן למצוא בונציה אוכל איטלקי מכל הסוגים, כמובן שאוכל של מחוז ונטו הוא השולט בטעמי העיר והאזור (ולרוב הוא גם המומלץ וזה שיוגש במסעדות האוטנטיות). למשל אורז וריזוטו על סוגיו מאוד נפוץ, פירות ים (בדגש על מולים) סרטנים (הסרטן המזוהה עם אוכל ונציאני הוא הגראנצ’אולה), ארטישוקים וכמובן הטרמיסו. לעומת זאת אפשר למצוא בקלות אוכל איטלקי שונה שמגיע ממקומות אחרים באיטליה – בדגש על פיצה האהובה כל כך על תיירים (במיוחד על תיירים עם ילדים) ובאזורים התיירותים תמצאו לא מעט פיצריות (שחלקם בכלל מופעל על ידי מהגרים שאינם איטלקיים).
  • לא רק מסעדות יקרות יש בונציה, יש גם פיצריות (כאמור), אבל חוויה אותנטית יותר היא דוכני הפסטה אותם אפשר למצוא במרכז העיר. בדוכנים אלו אפשר פשוט לבחור סוג פסטה, רוטב, לעיתים לקנות יין מקומי זול וליהנות מארוחה זולה במיוחד ופופולרית מאוד על תיירים שלא מחפשים לשבת במסעדה, אלא לאכול משהו טעים, ולהמשיך לטייל.
  • דרך נוספת ומעניינת לחקור את ונציה היא דרך האוכל – קיימים לא מעט סיורים קולינריים בעיר, המאפשרים לתיירים לגלות את ההיסטוריה והתרבות של ונציה תוך כדי טעימת יינות מקומיים ומאכלים מקומיים (למידע נוסף על סיור אוכל בונציה וסיור אוכל בגטו היהודי של ונציה).

מפה